@article { author = {Olyanasab, Sayyed Zia’aldin and Aslani, Firooz}, title = {Piety universality by referring to Quranic verses}, journal = {Biannual Journal of research in the interpretation of Quran}, volume = {3}, number = {6}, pages = {37-13}, year = {2016}, publisher = {Azarbaijan Shahid Madani University}, issn = {2423-5490}, eissn = {2423-5490}, doi = {}, abstract = {The Qur'an, among other things, emphasizes the doctrine Piety is It has been commissioned so much that it is a source of happiness, fowz and falah. Considering the importance of the subject, the present paper seeks to answer the question of what is the extent of the universality of time and place of piety in the Quran? This article is based on the Qur'anic approach and based on verses that refer to the general ethics of piety. Such verses are analyzed in two categories; The first category of the reasons for the universality of piety, based on the verses that say "or Elahānas" and "or Bani Adam" and the divine recommendation to everyone regarding the observance of piety and the invitation of all the prophets to it, has proved that piety, universal teachings And the second group, verses that express the works of piety in absolute terms, and not exclusive to certain people at a certain time and place, and include verses which, in the general and fixed tradition, piety is the key to success, In the end, goodness, the agent of divine reward and divine reward, the agent of Allah's favor and affection towards the wise, and the revelation of blessings, open up, increase the day, make things easy, and cover the sins, and concludes that piety includes the public in all places And times.}, keywords = {comprehensiveness,piety,general principles,universal recommendation,fixed tradition}, title_fa = {فراگیری خطاب تقوی در قرآن}, abstract_fa = {قرآن کریم از جمله مسائلی که تاکید زیادی بر روی آن نموده، آموزه‌ی تقوی می‌باشد؛ به طوری که بسیار مورد سفارش قرار گرفته و عامل سعادت، فوز و فلاح معرفی شده است. با توجه به اهمیت موضوع، نوشتار حاضر در صدد پاسخ به این سوال است که گستره‌ی شمول و عمومیت زمانی و مکانی تقوی در قرآن چقدر است؟ این مقال با رویکرد قرآنی و با استناد به آیاتی که به عمومی بودن آموزه اخلاقی تقوی اشاره دارند، این گونه آیات را در دو دسته مورد تحلیل قرار داده است؛ دسته اول دلایل جهان شمولی تقوی با استناد به آیاتی که با عبارت های "یا ایهاالناس" و " یا بنی آدم" و توصیه الهی به همه در خصوص رعایت تقوی و دعوت همه‌ی انبیا به آن، اثبات کرده است که تقوی، آموزه‌ای جهان شمول است و دسته دوم، آیاتی که آثار تقوی را به صورت مطلق و بدون این که منحصر به مردم معین در زمان و مکان خاصی باشد، بیان می‌کنند و شامل آیاتی می‌شود که به صورت عام و سنت ثابت، تقوی را رمز موفقیت، موجب فرجام نیک، عامل جزا و پاداش الهی، عامل معیت و محبت خدا نسبت به متقین و نزول برکات، موجب گشایش، افزایش روزی، آسان شدن کارها و پوشش گناهان می‌دانند و به این نتیجه رسیده که تقوی شامل عموم در همه مکان‌ها و زمان‌ها است.}, keywords_fa = {جامعیت,تقوی,خطاب‌های عام,توصیه همگانی,سنت ثابت}, url = {http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13678.html}, eprint = {http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13678_bfe962a385dc27f1ef8180f80f67b305.pdf} } @article { author = {Khalili, Meysam and Faramarzi, Javad}, title = {TheElection of Aale-Muhammad (PBUH) according to Verse 33 of Sura Aale-Emran}, journal = {Biannual Journal of research in the interpretation of Quran}, volume = {3}, number = {6}, pages = {56-37}, year = {2016}, publisher = {Azarbaijan Shahid Madani University}, issn = {2423-5490}, eissn = {2423-5490}, doi = {}, abstract = {the verse 33 of the SuraAale-Emran, emphases thesuperiority of some of the divine prophets and their families. The question of thepresent article is about how this verse implies the superiority of "Aale-Muhammad(PBUH)" according to the views of the two main schools of Islam. Thispaper tries to investigate, by the descriptive-analytic method, the argumentsof the interpreters from the both two main schools of Islamof the verse 33 ofSuraAale-Emran in explaining the implications of the verse on the election of Aale-Muḥammad(PBUH). Studies show that although the verse does not explicitly refer to"Aale-Muhammad (PBUH)", but according to the interpretations andnarratives of the two main schools of Islam, as well as the evidences from theQur'an, such as the verses 54 of Sura Nisa and verse 130 of Sura Sāffāt Andnarratives in which they used the term "Aale-Muhammad (PBUH) asinterpretations of the verse", as well as the narratives that refer tospecific Prayers to Aale-Muḥammad (PBUH), and ... this verse Indicates theelection and superiority of the Prophet (PBUH) and his family, which is the inturn as "Aal" and the progeny of Prophet Abraham (AS).}, keywords = {Election,Aale-Muhammad (PBUH),Verse 33 of Surah Aale-Emran,the two main schools of Islam}, title_fa = {چگونگی دلالت آیه 33 آل‌عمران بر برگزیدگی آل محمّد (ص)}, abstract_fa = {در آیه 33 سوره «آل‌عمران» به برتری برخی انبیای الهی و خاندان ایشان تأکید شده است. پرسش پژوهش حاضر پیرامون چگونگی دلالت این آیه بر برتری «آل‌محمد (ص)» طبق دیدگاه فریقین است. این مقاله درصدد است با استناد به تفاسیر و روایات فریقین، و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، آرای مفسران فریقین را ذیل آیه 33 آل‌عمران، در توضیح دلالت آیه بر برگزیدگی آل‌محمّد (ص) مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد هر چند آیه به صراحت از «آل‌محمّد (ص)» نام نبرده است؛ امّا با رجوع به تفاسیر و روایات فریقین و هم‌چنین مستند به شواهد قرآنی هم‌چون آیات 54 نساء و 130 صافات و روایاتی که در آن‌ها از لفظ «آل‌محمّد(ص)» به عنوان تفسیر آیه استفاده شده؛ هم‌چنین روایاتی که صلوات خاص بر «آل‌محمّد (ص)» را نقل نموده‌اند و... آیه بر برگزیدگی پیامبر (ص) و عترتش که همان «آل» و از ذرّیه حضرت ابراهیم (ع) می‌باشند، دلالت دارد.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: برگزیدگی,آل‌محمّد (ص),آیه 33 سوره آل‌عمران,فریقین}, url = {http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13669.html}, eprint = {http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13669_5abc779aaf30ef0612648a81f694914f.pdf} } @article { author = {Sadeghi Niri, Roghayeh and Soleymandoost, Mahdi}, title = {Theosophical interpretation of Imam Khomeini (peace be upon him) of internal modes of Quran}, journal = {Biannual Journal of research in the interpretation of Quran}, volume = {3}, number = {6}, pages = {80-57}, year = {2016}, publisher = {Azarbaijan Shahid Madani University}, issn = {2423-5490}, eissn = {2423-5490}, doi = {}, abstract = {  since the perspectives of Imam Khomeini in interpretation of Quran based on this theosophical structure that all entity of creature in terms of existential talent, representative of the names of God Rabbani Characteristics and have benefited from life,common sense and theosophical world. we can resort to significant role of inner modes,which can be considered as theosophical humour among theosophers and constantly has been the source of decline and understanding the revelation of the names of God and address its intuitive and internal modes in status such as closeness,remembrance and worship of God.Such method is considered unlike the rational appearance in multidimensional aspects of the adductive versesevery theosopher can adjust its action and belief with absolute truth of quran development of internal belief and the action. on the other hand,the way of the connection of the remembrance of God, the charachteristics related with internal modes,purification and refining the self from theosophical polytheism and moral vices and the impact of heart presence on the extent of humbleness and closeness in the worship and agreement of intentions,promise and performance in the belief in monotheism which induce the evaluation of the role and the vital value of pure heart in controlling and balancing and then address all internal and external power in order to do theosophical journey from self-examination to theology.}, keywords = {theosophical interpretation,presence of heart in quran,closeness,rememberence,worship,Imam Khomeini}, title_fa = {احوال قلبی در تفسیر عرفانی امام خمینی(ره)}, abstract_fa = {ازآنجا که غالبا زاویه دید امام خمینی در تفسیرآیات قرآن ، مبتنی بر این ساختار عرفانی است که کل تعینات خلقت بنابر استعداد وجودی ،آینه اسماء وصفات ربانی بوده و از حیات و شعور عالم غیب فیض می برند؛ می توانیم با توجه به جایگاه محوری قلب، نزد عرفا که به عنوان لطیفه ای روحانی ، دائما محل نزول و ادراک تجلیات شئون الهی بوده است، به اثبات شهود احوال باطنی آن در مراتبی همچون قرب ،ذکر وعبادت بپردازیم.چنین روشی بر خلاف ظاهر گرایی عقلی در الفاظ بر تداعی معانی، تاویل تمثیلی ، ذو وجوهی و جنبه استشهادی آیات متمرکز می شود تا بنا به نظر امام، هر سالک الی الله با ترقی از ایمان برهانی به قلبی بتواند احوال نظری و عملی طریقت خود را با حقیقت وحدت بخش قرآن تطبیق نماید.در این راستا، از سوی دیگر، نحوه ارتباط ذکر حق بر صفات قلب و تزکیه و تهذیب نفس از شرک خفی و رذایل اخلاقی و نیز تاثیر حضور قلب بر میزان خشوع وقرب در عبادت وتوافق نیت، قول و عمل در ایمان به توحید است که این امکان را فراهم می سازد به ارزیابی نقش و ارزش زیر ساختی قلب سلیم در هدایت و تعادل کلیه قوای ظا هری و باطنی انسان به منظور سیر و سلوک از خود شناسی انفسی به خدا شناسی آفاقی بپردازیم.}, keywords_fa = {تفسیر عرفانی,قلب در قرآن,قرب,ذکر,امام خمینی}, url = {http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13680.html}, eprint = {http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13680_cecb7f7b20798f86470e9557b57eb76a.pdf} } @article { author = {Gholizadeh, Reza and Tavakkoli, Mohammad Javad}, title = {Allameh Mohammad Hussein Fadlallah methodology in opinion as AllamehTabatabaei in Tafsir Al-Mizan}, journal = {Biannual Journal of research in the interpretation of Quran}, volume = {3}, number = {6}, pages = {108-80}, year = {2016}, publisher = {Azarbaijan Shahid Madani University}, issn = {2423-5490}, eissn = {2423-5490}, doi = {}, abstract = {AllamehSeyyed Muhammad Hussein Fadlallah author's interpretation of"I dutifully Quran" in your Bhs‌Hay around the interpretation ofQuranic verses, sometimes views of other commentators to illustrate and Nzryh‌Ayand sometimes to review and respond to them has mentioned; and the Al-Mizanpaid special attention to the interpretation of the best new interpretations'ssong containing, diverse, and interpreting the verses My‌Dand, so weightyconsiderations and controversies raised about the interpretation is stopped.According to the review, critique and explanation of every interpreters will behelped to understand the purpose of the author, this article aims to explainthe method Analytical method and AllamehTabatabai in Al-MizanFazlullah'sopinion as it is written. I mentioned after AllamehFadlallah's methodcommentators' opinion on the interpretation of the Qur'an, Al-Mizan, hereferred to the special look and examples of verses where the cash has beenpaid to the views of AllamehTabatabaei stopped.The result is that AllamehTabatabaiFazlullah in opinion as most of thediscussions because the context of the verses, the verses, rhetoric, literature,custom and inspired by verses appearance, but different sciences such asscience, reading, multiple issues of Quranic Sciences}, keywords = {Methodology,AllamehFadlallah,criticized the vote Tabatabai,Al-Mizan}, title_fa = {روش شناسی علّامه سید محمدحسین فضل الله در نقد آراء علّامه طباطبایی در تفسیر المیزان}, abstract_fa = {علامه سید محمد حسین فضل الله نویسنده تفسیر « من وحی القرآن » در بحث‌های خود حول تفسیر آیات و سور قرآنی، آراء مفسرین دیگر را گاه برای توضیح مطلب و نظریه‌ای و گاهی برای نقد و پاسخ به آنها ذکر نموده است و البته نسبت به تفسیر المیزان توجه خاصی داشته و این تفسیر را از بهترین تفاسیر جدید از جهت غناء، تنوع فکری و تفسیر آیات می‌داند، به همین جهت ملاحظات و مناقشاتی درباره‌ی این تفسیر وزین مطرح می‌نماید. با عنایت به این که بررسی، نقد و تبیین روش هر مفسری به فهم مقصود نویسنده کمک شایانی خواهد نمود، این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی و با هدف تبیین روش علامه فضل الله در نقد آراء علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به نگارش در آمده است. نگارنده پس از ذکر روش علامه فضل الله در نقد آراء مفسرین در تفسیر قرآن، به نگاه ویژه‌ی وی به تفسیر المیزان اشاره نموده و نمونه هایی از آیاتی که در آن به نقد آراء صاحب المیزان پرداخته شده است را ذکر می‌نماید.نتیجه این که علّامه فضل الله در نقد آراء علّامه طباطبایی بیشتر از بحث‌هایی چون سیاق آیات و سور، فضای آیات، فصاحت و بلاغت، ادبیات، عرف جامعه و ظاهر آیات مدد جسته است لیکن علوم مختلفی از جمله علم قرائت، مباحث متعدد علوم قرآنی و اصول عقاید را در نقد به خدمت نگرفته است و جا داشت نقش علم موهبت نیز در این تفسیر روشن و مورد مداقه قرارمی‌گرفت.}, keywords_fa = {روش شناسی,علّامه فضل الله,نقد آراء علامه طباطبایی,تفسیر المیزان}, url = {http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13657.html}, eprint = {http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13657_0ee2a2ce43d2df006615962726b0ce24.pdf} } @article { author = {komijani, Davood and sazjini, mortaza}, title = {The interpretative foundations of "The Simple Interpretation"}, journal = {Biannual Journal of research in the interpretation of Quran}, volume = {3}, number = {6}, pages = {136-109}, year = {2016}, publisher = {Azarbaijan Shahid Madani University}, issn = {2423-5490}, eissn = {2423-5490}, doi = {}, abstract = {‘The Simple interpretation’ by the contemporary commentator, Ayatollah Mohammad Javad Najafi Khomeini, is an election of some of the most valid commentaries. This interpretation lacks a comprehensive introduction to represent the basics, rules and interpretive methods of its commentator. Considering the position of this book as one of the most valid contemporary interpretations and the importance of interpretative basics, this survey is to demonstrate the book’s basics. According to this survey, some of the basics are: holiness and the divine nature of Quran and its character of not to be distorted, Miraculous and Comprehensiveness, Authenticity of the Infallible Imams (AS) in commentary and Coordination of Quranic teachings with human nature. Clearly the most important base of this interpretation is the divine character of the revelation of the Quran that covers all other basics. This base, not only prevents secular interpretation, but also ensures the commentator that Quran is a miracle which guarantees worldly and heavenly happiness.}, keywords = {Quran,Simple Interpretation,Interpretative Basics,Najafi Khomeini}, title_fa = {مبانی تفسیری تفسیر آسان}, abstract_fa = {تفسیر آسان تالیف مفسر معاصر آیت الله محمد جواد نجفی خمینی است که منتخبی از تفاسیر معتبر می‌باشد. تفسیر آسان فاقد مقدمه‌ای جامع و کامل است که بیانگر مبانی، قواعد و روش تفسیری مفسر باشد. با توجه به جایگاه تفسیر آسان به عنوان یکی از تفاسیر معتبر معاصر و اهمیت مبحث مبانی تفسیری، پژوهش حاضر عهده دار تبیین مبانی تفسیری تفسیر آسان میباشد. با بررسی انجام شده، وحیانی بودن قرآن، حجیت سنت معصومان (ع) در تفسیر، تحریف‌ناپذیری، اعجاز، جامعیت قرآن، حجیت ظواهر، هماهنگی آموزه‌های قرآنی با فطرت بشری از جمله مبانی تفسیری تفسیر آسان است. با تتبع در این تفسیر می‌توان گفت که وحیانی بودن قرآن، مهم‌ترین مبنای مفسر در تفسیر قرآن است که دیگر مبانی را نیز تحت پوشش خود قرار می‌دهد. توجه به این مبنا علاوه بر اینکه مانع از تفسیر به رأی و ارائه‌ی تفسیری التقاطی و مادی از آیات قرآن شده، موجب گشته تا مفسر، قرآن کریم را معجزه دانسته و کتابی که ضامن سعادت دنیایی و اخروی است، معرفی ‌کند.}, keywords_fa = {قرآن,تفسیر آسان,مبانی تفسیری,نجفی خمینی}, url = {http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13682.html}, eprint = {http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13682_2bc4e5dfb96a93caa7a4b3c1ce2bab20.pdf} } @article { author = {Farokhi Nia, Habib and mohammadirad, hamid}, title = {Analysis of the semantics of Good speech and it the barriers from the viewpoint of Holy Quran}, journal = {Biannual Journal of research in the interpretation of Quran}, volume = {3}, number = {6}, pages = {158-137}, year = {2016}, publisher = {Azarbaijan Shahid Madani University}, issn = {2423-5490}, eissn = {2423-5490}, doi = {}, abstract = {The blessing of speech is a main means of communication between human beings and the most natural way of expression, conveying the thoughts and intentions of a man. But this blessing and God-given abilities being can be used on the right tracks in happiness and in the wrong direction too. Therefore, human can be achieved in prosperity under the right and good speech following in both of the world and in contrary to speak reprehensible and wrong word would be ignominy in this world and the Hereafter in punishment. And this makes people always to speak in a positive impact state in his thought, word, and deed and towards the others. The Holy Quran has stated as well as these features and practices for a good and effective speech. Connect with the Holy Quran and traditions as well as the features for good speech and expression. The study tried to use gems precious variety good of speech and that’s traces to be used more in daily life.}, keywords = {holy Quran,good speech,the barriers of the good speech}, title_fa = {معناشناسی «قول حسن» در قرآن کریم}, abstract_fa = {نعمت گفتار، اصلی‌ترین وسیله ارتباط بین انسان‌ها و طبیعی‌ترین راه بیان انتقال اندیشه‌ها و مقاصد آدمی است.اما این نعمت و توانایی خدادادی، هم می‌تواند در مسیر حق به کار گرفته شود و هم در مسیر باطل؛ لذا، انسان با گفتار نیکو و حق می‌تواند سعادت خود را در هر دو جهان به دست آورد و بر عکس با سخن نکوهیده و باطل موجب خواری خود در دنیا و عذابش در آخرت گردد.این دلیل، انسان را ملزم می‌نماید تا همواره سخنی بگوید که تأثیر مثبت در اندیشه، کلام و کردار خود و دیگران داشته باشد. قرآن کریم و روایات معصومین(ع) به خوبی، این ویژگی‌ها را برای گفتار نیک و اثر بخش بیان داشته است. پژوهش حاضر با استفاده از این دو گوهر گرانبها اقسام قول حسن و آثار فردی و اجتماعی آن را بیان کرده تا در زندگی روزمره بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {قرآن کریم,قول حسن,آثار قول حسن}, url = {http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13679.html}, eprint = {http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13679_94c63c9fe4f02bcef8a8dc670b4c084c.pdf} } @article { author = {HadiYadollahpour, Mohammad and Shoshtari, Somayyeh}, title = {Argumentation Methods in Al-An'am Surah}, journal = {Biannual Journal of research in the interpretation of Quran}, volume = {3}, number = {6}, pages = {190-159}, year = {2016}, publisher = {Azarbaijan Shahid Madani University}, issn = {2423-5490}, eissn = {2423-5490}, doi = {}, abstract = {Prophets and divine leaders, especially the Prophet of Islam (PBUH), have undoubtedly devoted themselves to correcting and deepening the beliefs of nations, and struggled with a clear statement against the superstitious beliefs, tribal blind prejudice, corruptions and deviations. The analysis of opponents' claims and detailed and deep explanation of his invitation and logical and rational reasoning for the monotheistic beliefs and values throughout the history of prophets facing opponents and supporters are clearly visible. Knowing and examination of the argumentations expressed in the Word of Allah will lead to the growth and consistency of practical proofs, and so analyzing the foundations and methods of the argumentation presented in the Al-An'am Surah seems to be necessary. The present research, entitled "Methods of argumentation in the Al-An'am Surah", has been carried out by descriptive-analytic method and has come to the conclusion that numerous rational argumentations have been presented in the Al-An'am Surah and prophets have never contaminated their invitation to the Truth by using the tools of superstition and ignorant prejudice or they have not been tricky in order to increase their followers. They have always used the arguments to change the attitudes. Therefore, the method of categorization, questioning, and the third method of appeasement to the hostile were used in this Surah -as God has spoken with rational reasons in offering religious education.}, keywords = {Quran,the Al-An'am Surah,argumentation,Methods}, title_fa = {روش‌های احتجاج در سوره مبارکه انعام}, abstract_fa = {بی تردید پیامبران و رهبران الهی به ویژه پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله در تلاشی گسترده به تعمیق و تصحیح باورها و اعتقادات امت‌ها پرداخته و با بیانی روشن به مبارزه با باورها و عقاید خرافی، تعصّبات کور قبیله ای و فسادها و کژی‌ها همّت گماشته‌اند. تحلیل ادعاهای مخالفان و تبیین دقیق و عمیق دعوت‌ خویش و استدلال منطقی و عقلانی بر باورها و ارزش‌های توحیدی در طول تاریخ پیامبران در مواجهه با مخالفان و موافقان به روشنی قابل مشاهده است. شناخت و بررسی احتجاجات بیان شده در کلام الله مجید، موجب رشد و قوام ادله عملی خواهد شد و در این راه ژرف کاوی مبانی و روش های احتجاجات ارائه شده در سوره مبارکه انعام ضروری می نماید. پژوهش حاضر با عنوان « روش های احتجاج در سوره انعام» به روش تحقیق تحلیلی- توصیفی انجام پذیرفته است. که به این حقیقت دست یافته است که احتجاجات عقلی متعددی در سوره مبارکه انعام ارائه شده است وپیامبران هیچ‌گاه با استفاده ابزاری از خرافات و تعصبات جاهلانه، دعوت خویش به حقیقت را نیالوده اند و یا به تطمیع و تزویر برای فزونی پیروان روی نیاورده اند؛ بلکه همواره با بهره‌گیری از استدلال و احتجاج ، نسبت به تغییر نگرش‌ها اقدام کنند ، همانگونه که خداوند سبحان با ادله عقلی در ارائه معارف اعتقادی سخن گفته است.}, keywords_fa = {قرآن,سوره انعام,احتجاجات,روش ها}, url = {http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13661.html}, eprint = {http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13661_ed10963ef334e4ec778b8f683b2c3032.pdf} }