ORIGINAL_ARTICLE
مستندات قرآنی قاعده لاضرر
چکیده در عصر حاضر، مسائل و نیازهای نو پیدایی در جهان پیش آمده است که نسل حاضر را به لحاظ تعاملات فردی و اجتماعی متاثر از آثار سوء زیانبار خود ساخته است؛ بخصوص در دنیای صنعتی فعلی ،مقولهی خسارت و ضرر و اضرار ،گونه های متفاوتی به خود گرفته و اشکال و انواع گوناگونی را به وجود آورده است؛ بطوری که آرامش روحی و روانی، و همچنین امنیت اقتصادی و اعتباری افراد را مورد تهدید جدی قرار داده است. بی شک ظهور پدیدههای تازه، ایجاب میکند که راه حلهای متناسب، با در نظر گرفتن شرایط موجود، از منظر فقه اسلامی ارائه گردد. در این میان، پرداختن به بحث ضرر و ضرار و سببیت آن برای ضمان و حل مشکلات در تمامی عرصه ها ،نقش مهم و به سزایی خواهد داشت. هرچند در خصوص قاعده لاضرر، بحث های مفصلی صورت گرفته است؛ به طوری که حاصل آن، بیش از صد کتاب و مقاله میباشد؛ ولی قریب به اتفاق آنها مستندات قاعده را از روایات گرفتهاند. در این نوشتار برآنیم که قاعده«لا ضرر» را از منظر آیات الهی مورد بررسی قرار دهیم؛ زیرا چنانکه ملاحظه خواهد شد، صرف نظر از روایات قوی ومتقن، خود آیات الهی به تنهایی، دلالت قاعده را در تمامی زمینهها، بهطور مستدل و کاربردی، به اثبات میرساند. واژگان کلیدی : ضرر-ضرار- تفویت منفعت – ضمان – قرآن
http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13830_ad4736df2936cd60970c34e45cd8ea83.pdf
2018-12-31
34
13
ضرر
ضرار
تفویت منفعت
ضمان
قرآن
محمد
ابراهیم نژاد
m.en1248@gmail.com
1
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
روششناسی و تحلیل مجموعهی تفسیر اهلبیت علیهم السلام با محوریت سورهی مبارکهی نساء
با توجه به تأکید آیات قرآن و روایات نبوی بر جایگاه ممتاز اهلبیت: در تفسیر قرآن و نیز ضرورت رجوع به تفاسیر آن بزرگواران، اهمیت پژوهش و مداقه در ابعاد مختلف روایات رسیده از ایشان در تفسیر قرآن روشن است. از میان صدها جلد کتاب تفسیر روایی، مجموعهی تفسیر اهلبیت: به عنوان جدیدترین و پر روایتترین تفسیر روایی شیعی مطرح است. نوشتار حاضر، با نگاه تحلیلی و روششناسانه به این مجموعه و با مراجعه به مراجع کتابخانهای، به مقایسهی موردی روایات سورهی مبارکهی نساء در این تفسیر با بیش از صد تفسیر روایی دیگر میپردازد. از جملهی امتیازات منحصر به فرد این مجموعه میتوان استفاده از روایات جدید و متناسب با مدلول صریح و روشن، بهرهگیری از تفسیر بحرالعرفان، ابتکار در اسلوب و الگوی واحد در سراسر کتاب، ارائهی ترجمهی فارسی و روان برای کلیهی روایات و ... را نام برد. با این وجود توجه به نکاتی همچون آیات بیروایت، تکرر در ذکر برخی از روایات، جامع نبودن و اکتفای حداقلی به روایات ذیل هر آیه، مانع نبودن، عدم تلاش برای یافتن منابع دست اول، حذف اسناد و فارغ بودن از بررسیهای سندی و ... و مرتفع نمودن آنها میتواند در تکمیل و تنقیح این مجموعه اثر گذار باشد. در پایان نیز پیشنهاداتی در جهت تکمیل این مجموعه یا آثار مشابه ارائه میگردد. این امر میتواند گامی در راستای ارائهی تفسیر جامع اهلبیت: باشد که مشتمل بر روایاتی به مراتب بیشتر است.
http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13836_05177711d57639686ee5a64bfebc4809.pdf
2018-12-31
65
35
تفسیر
اهلبیت
سورهی نساء
تفسیر اهلبیت
امیرحسین
بانکی پور فرد
a.bankipoor@ahl.ui.ac.ir
1
استادیار دانشگاه اصفهان، دانشکده اهل البیت، گزوه معارف قزآن و اهل البیت
AUTHOR
نرگس
خوشبخت
khoshbakhtn@chmail.ir
2
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تفسیز اثزی، دانشگاه اصفهان، دانشکده اهل البیت.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
جلوه هایی از استعاذه انبیاء از منظر قرآن کریم
انسان همواره در زندگی با مشکلات، اضطراب ها و وسوسه هایی مواجهه می شود که به تشویش و نا امیدی او می انجامد، از این رو نیاز به هدایت الهی دارد. قرآن تنها مرجع هدایت بشر، او را به رفتار انبیاء الهی که متخلق به اخلاق الهی و نمونه انسان کامل اند، ارجاع می دهد که چگونه باورهای خداجویانه بشر مانند «استعاذه» در شرایط سخت، در به دست آوردن آرامش او موثراند .این نوشتار به سؤالاتی پاسخ می دهد، نظیر : استعاذه انبیاء در شرایط مختلف چگونه بوده است؟ آیا استعاذه انبیاء فقط در جهت پیشبرد اهداف مطلوب دنیوی و پیروزی آن ها بوده؟ در مواردی که أنبیاء با ناکامی هایی در زندگی دنیوی رو به رو می شدند، استعاذه برای آن ها چه دستاوردی داشته است؟ به همین منظور پژوهش حاضر برای پاسخ به این سؤالات به سیاق و بافت های مختلف آیات توجه کرده و آن ها را مورد بررسی قرار داده است. از جمله رهیافت هایی که به آن دست یافته عبارت است از اینکه انسان بر اساس الگوی رفتاری انبیاء می آموزد که استعاذه در همه شرایط چه سخت و چه آسان باید صورت گیرد و دستاورد آن در همه ی شرایط، خواه به نتیجه مطلوب برسد و خواه به شکست و ناکامی های دنیوی بینجامد؛ نتیجه ی آن تخلق به اخلاق الهی،آرامش شخص، پرهیز از خشونت و تعادل در رفتار فردی و اجتماعی است.
http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13831_0d9ed45aead3a3ccb4e30975c1e75b67.pdf
2018-03-21
89
67
استعاذه
خدا
انبیاء
انسان
شرور
اعظم
پرچم
azamparcham@gmail.com
1
دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان
AUTHOR
فایضه
علی عسگری
fa.aliasgari@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقد و بررسی ترجمه های آیه هفتم سوره آل عمران با تاکید بر نقش «واو» در «و الراسخون فی العلم»
در آیه هفتم سوره آل عمران آیات قرآن به دو بخش محکمات و متشابهات تقسیم و علم تأویل آیات متشابه به «الله» نسبت داده شده است. در این آیه در کنار «الله» نام عده ای دیگر با تعبیر «و الراسخون فی العلم» به میان آمده است. این که «واو» در «و الراسخون» استیناف است یا عطف، محل اختلاف است. در صورت استیناف بودن، علم تأویل آیات متشابه منحصرا نزد خداست. اما در صورتی که عطف باشد، راسخان در علم نیز تأویل آیات متشابه را خواهند دانست. مقاله حاضر با مراجعه به پنجاه و پنج ترجمه فارسی قرآن و مقایسه و طبقه بندی آنها به این نتیجه رسید که تمام ترجمه ها به لحاظ استیناف یا عطف بودن «واو» در یکی از دسته های سه گانه قرار می گیرند: 1. نص در استیناف: (چهارده ترجمه)، 2. ظهور در استیناف: (هجده ترجمه) و 3. نص در عطف: (بیست و سه ترجمه). بر خلاف تصور اولیه کم نبودند مترجمان شیعی که «واو» را نص در استیناف و یا حداقل ظاهر در آن دانسته بودند. البته اکثر قریب به اتفاق مترجمان اهل سنت «واو» را نص در استیناف ندانسته، بلکه تنها ظاهر در آن گرفته بودند. و نکته آخر: در این که مصداق واقعی راسخان در علم اهل بیت (ع) هستند و این بزرگواران با تعلیم الهی، تاویل آیات متشابه را میدانند، در بین امامیه هیچ اختلافی نیست.
http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13832_eee28eac430c1458fa4307fc3f93d766.pdf
2018-12-31
118
81
واو
استیناف
عطف
تاویل
ترجمه
اکبر
ساجدی
akbarsajedi@gmail.com
1
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ونقد دیدگاه علامه طباطبایی وآیت الله جوادی آملی ذیل آیۀ215 بقره
خداوند در آیه 215 بقره می فرماید: « یَسْئَلُونَکَ ما ذا یُنْفِقُونَ قُلْ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَیْرٍ فَلِلْوالِدَیْنِ وَ الْأَقْرَبینَ وَ الْیَتامى وَ الْمَساکینِ وَ ابْنِ السَّبیلِ وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلیمٌ» مفسران ذیل این آیه نظراتی را مطرح نموده اند که خالی از اشکال نیست. برخی از این نظرات عبارتند از: 1-سؤال پرسشگران مبنی بر چیستی انفاق به نظر علامه طباطبایی به دو دلیل لغو است: الف)نحوۀ پاسخ گویی به سؤال ب)واضح بودن مصداق انفاق2- مراد از خیر در آیه به نظر اکثر مفسران مال است.3- به نظر آیة الله جوادی ترتیب موجود درآیه تنهاترتیب ذکری است و دلالت تقدم قبل بر بعد ندارد. نگارندگان مستندبه ادله، این نظرات را رد مینمایند. برخی از نتایج دست یافته عبارت است از: منظور از خیر در «ما انفقتم من خیر» فقط مال نیست و پاسخ سؤال مذکوردر آیه( «چه چیزی انفاق کنیم») این است که هر فعل خیری، انفاق محسوب میشود؛بنابراین نمیتوان گفت باتوجه به واضح بودن انفاق مال، سؤال پرسشگران لغو است. هم چنین ترتیب مذکور در آیه دلالت بر تقدم قبل بر بعد دارد. لذا اولویت در انفاق به ترتیب والدین، خویشاوندان،یتیم، مسکین و ابن سبیل است.
http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13833_388bebdfe72b25f3620fec218bccc2c3.pdf
2018-12-31
147
119
انفاق
215بقره
صدقه
مصادیق صدقه
اولویت در انفاق شوندگان
طاهره سادات
سید ناری
seyed2nari@gmail.com
1
دانش آموختۀ ارشد علوم حدیث گرایش تفسیر اثری از دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
رضا
شکرانی
shokrani.r@gmail.com
2
دانشیار دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأملات تفسیری فیض کاشانی در«الصافی» (شیوه حدیث شناسی)
تفسیرصافی از تفاسیر روایی با رویکرد تأویلی است. فیض کاشانی در این تفسیر، علاوه برگزینش ونقل روایات تفسیری از برخی منابع شیعه، براساس مبانی خود به فهم و نقد این روایات نیز پرداخته، که مبانی فقه الحدیثی او در مقدمه برخی از کتابهایش موجود است. مهمترین این مبانی عبارت از لزوم موافقت حدیث با محکمات قرآن، سنّت ثابت و روایات معصومان(ع) در کتب شیعه است. سایر مبانی او عبارتند از: عقیده به لزوم کاربرد عقل درتأیید وجمع روایات، توجه به سبب صدور و نقش زمان و مخاطب درحدیث، توجه به اختلاف فهم مخاطبان ، لزوم استفاده ازعلوم ادبی ، عقیده به عدم وجود تعارض واقعی میان روایات معصومان(ع) و لزوم رفع تنافی در صورت وجود تعارض ظاهری، رجوع به مرجّحات منصوصه هنگام تعارض اخبار، و به تأویل بردن روایات به منظور ایجاد وفاق بین آنها. البته برخی از این تأویلات، نیازمند تأمل است. در این تحقیق، مبانی فقه الحدیثی فیض در روایات تفسیری صافی بررسی شده است
http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13834_916925bf46b8e6498d53a6e4b7c80a9b.pdf
2018-12-31
184
149
روایات تفسیری
مبانی
فقه الحدیث
فیض کاشانی
تفسیرصافی
نفیسه
کوثری نیا
n.kowsari91@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری رشته علوم قرآن و حدیث، گروه مدیریت دانشگاه پیام نورتهران جنوب
LEAD_AUTHOR
مهین
شریفی
msharifi29@yahoo.com
2
استادیار علوم قرآن و حدیث، گروه مدیریت دانشگاه پیام نور تهران جنوب
AUTHOR
رحمت الله
عبدالله زاده آرانی
abdollahzadeh_arani@yahoo.com
3
استادیار علوم قرآن و حدیث، گروه مدیریت دانشگاه پیام نور آران و بیدگل
AUTHOR
عبدالهادی
فقهی زاده
faghhizad@ut.ac.ir
4
استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی موانع و عوامل وحدت اسلامی از منظر آیات قرآن کریم
یکی از اصول اساسی دین اسلام در تنظیم روابط بین انسانها و ملل، همزیستی مسالمت آمیز است. این همزیستی در سطوح مختلف متصور می شود که اولین سطح آن در حوزه امت اسلام است. پر واضح است که ادامه حیات عزتمندانه مسلمین در همه اعصار و امروزه در گرو وحدت امت اسلام است. با توجه به اینکه قرآن کریم از موارد اشتراک و اتفاق همه فرق امت اسلامی است و همچنین آیات قرآن کریم به کرّات و متعدد به وحدت و اتحاد، سفارش و از اختلاف و تفرقه نهی کرده است، بحث از وحدت از منظر قرآن کریم، می تواند راهگشا بوده و مورد قبول همه مذاهب اسلامی باشد. از همین رو در این نوشتار با رویکرد توصیفی تحلیلی به مباحث وحدت و اتحاد امت اسلام از منظر آیات قرآن کریم پرداخته شده است. این مباحث عبارتند از: چیستی وحدت، چگونگی ایجاد وحدت اسلامی، موانع وحدت، و عوامل حفظ و تحکیم وحدت امت اسلام.
http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13835_2e56e555d684f23d3bc360757e2a78a2.pdf
2018-12-31
220
185
"تفرقه"
"عوامل وحدت"
"موانع وحدت"
"قرآن"
سجاد
محمدفام
s.mohammadfam2000@gmail.com
1
استادیار گروه علوم قران و حدیث دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
LEAD_AUTHOR
اکبر
محمدفام
smn1366@gmail.com
2
طلبه سطح دو حوزه علمیه حضرت ولی عصر عج بناب
AUTHOR