دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
تفسیر پژوهی
2423-5490
2
3
1990
09
19
بررسی شبهات داستان سلیمان(ع) و هدهد در قرآن
43
11
FA
کامران
اویسی
0000-0002-5900-110X
دانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قم
kamranoveisi@yahoo.com
قرآن پژوهان بر این باورند که قصص قرآن دارای پیامهایی برای مسلمانان است حتی اگر درباره اقوام و ملل و ادیان و پیامبران گذشته باشد. غالباً روش قرآن در نقل قصص، ارائه سر خطهای لازم برای پیامگیری از آنها و نپرداختن به نقل تمام ماجرا با جزئیات است که برای برخی ناآشنایان با روش نقل داستانهای قرآنی، گاهی سؤال برانگیز خواهد بود. حتی ظاهر برخی از آیات قصههای انبیاء در نگاه ابتدایی، با عصمت آنان و نیز برخی از مبانی دینی و یا مذهبی منافات دارد؛ لذا لازم است تا به شبهات پدید آمده پاسخ داده شود. درباره قصه حضرت سلیمان (ع) نیز شبهاتی ایراد گردیده است که مقاله حاضر سعی دارد شبهههای مربوط به قضیه هدهد را از قصه سلیمان نبی (ع) پاسخ گوید. شبهه رابطه علم غیب حضرت سلیمان (ع) با غیبت هدهد در صف لشکریان، بررسی وعده عذاب و ذبح هدهد توسط سلیمان (ع) از جمله شبهههای مطرح شده که پاسخهایی توسط قرآن پژوهان ارائه گردیده است مانند انبیاء علم غیب دارند جز در مواردی بنا به مصلحت، مأمور به استفاده و عمل بر طبق آن به ویژه در حکومتداری نیستند؛ لذا هدهد در قلمرو علم ظاهری حضرت سلیمان (ع) گفته است که من چیزی میدانم که الان تو بدان احاطه نداری؛ هدهد تکلیف و مسئولیّت حکومتی داشته که در صورت تخلف شایسته توبیخ بوده و مؤاخذه سلیمان (ع) به آن شدت نیز بر اساس اهمیت نقش حکومتی او بوده است.
سلیمان, عصمت انبیاء,علم غیب,قصص قرآن,هدهد
http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13535.html
http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13535_a59262cbb2061f9e5504881e425aa216.pdf
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
تفسیر پژوهی
2423-5490
2
3
2015
07
23
آسیبشناسی، چالشها و موانع فرهنگ اسلامی با رویکرد قرآنی
81
45
FA
سیفعلی
زاهدی فر
استادیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
s_zahedifar@yahoo.com
فرهنگ اسلامی در عصر حاضر کاستیهایی دارد که باید در رفع آنها بکوشد، تا خود را زایا و بارور نماید. برای رسیدن به فرهنگ اسلامی ایدهآل راهی بس دشوار و موانعی سخت وجود دارد. از میان موانع ریز و درشت میتوان به موارد ذیل اشاره نمود. عدم فهم صحیح اسلام، عدم توجه به کارو تلاش و جهل و ناآگاهی. همچنین برای اینکه فرهنگ اسلامی به قدرت و قوت مورد نظر خود برسد، با چالشهای اساسی مواجه است. امت اسلامی بدون ترس و واهمه، باید با این چالشها روبرو شده و بر آنها چیره گردند. چالشهای اساسی عبارتند از؛ باز اندیشی نسبت اسلام یا مدرنیته، تهاجم فرهنگی، عدم توان پیشبینی حوادث، مقابله با هرگونه افراطیگری و تاکید بر عنصر گفتگو، اتّحاد و افزایش قدرت داخلی؛ حل این مسائل باید سریع صورت گیرد. تا زمانی که امت اسلام تکلیف خود را با این مسائل، روشن ننموده است، رسیدن به نقطه ایدهآل، محال و ناممکن خواهد بود.
فرهنگ اسلامی,اتّحاد,آینده پژوهی,تهاجم فرهنگی
http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13536.html
http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13536_e4e78faaa41fe70fe496ed4513d4fcec.pdf
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
تفسیر پژوهی
2423-5490
2
3
2015
07
23
ادراک توحیدی حیوانات در قرآن کریم
111
83
FA
آذر
زمانی
دانشگاه علامه طباطبایی
star.moonlight52@yahoo.com
حمید رضا
بصیری
دانشگاه علامه طباطبایی
basiri_hr@yahoo.com
ادارک یا شعور توحیدی موجودات، آگاهی آنان به وجود خویش و آفریننده خود است که به موجب این علم، خالق خود را ستوده و تسبیح مىگویند. تسبیح حیوانات برای خداوند و شعور آنان نسبت به آن ذات تعالی، از جمله حقایقی است که قرآن کریم در ضمن بازگویی یک ماجرای داستانی یا به موجب امری قابل تذکر از زندگی حیوانات در کنار انسانها، بیان نموده است. این پژوهش به منظور شناخت کیفیت ادراک توحیدی حیوانات به جمعآوری و بررسی آیات مرتبط با این مسئله، با استفاده از شیوه کتابخانهای پرداخته است. از جمله نتایج به دست آمده، این است که هر یک از انواع حیوانات دارای شعوری توحیدی متناسب با وجود خود است که به وسیله آن در مسیر تکامل زندگی خویش در حال حرکت است.
ادراک توحیدی,تسبیح,حیوانات,تکامل,قرآن
http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13537.html
http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13537_886fa438aad55c0b0db31738fe5df546.pdf
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
تفسیر پژوهی
2423-5490
2
3
2015
07
23
زیرساختهای آزادی اندیشه در اسلام از منظر علامه طباطبایی
138
113
FA
اکبر
ساجدی
عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی تبریز
akbarsajedi@gmail.com
علامه طباطبایی به عنوان یکی از اندیشمندان معاصر جهان اسلام در ترسیم هندسه معرفتی اسلام جایگاه ویژهای برای «آزادی اندیشه» قائل است. این پژوهش بر آن است تا هندسه معرفتی پیشگفته را مورد بازنگری قرار داده و زیرساختهای آزادی اندیشه را از نظر وی بیابد. بر باور علامه، آزادی اندیشه در اسلام بر دو زیرساخت «نهاد جمعی اسلام» و «فطری بودن اسلام» بنا شده است. علامه اساس اسلام را تحفظ بر اصول برشمرده، آزادی اندیشه را با عنایت به نهاد جمعی دین مورد تایید اسلام دانسته است. از نظر علامه اجتهاد و تفکر جمعی زمینهای برای رسیدن به آزادی اندیشه است و در موارد بروز شبهه، عرضه به کتاب و سنت به عنوان راه حل معرفی شده است. هماهنگی اسلام با فطرت انسانها از دیگر زیرساختهای آزادی اندیشه از منظر علامه طباطبایی است. اسلام با دعوت به تبعیت از حقیقت، زمینه یگانگی و اتحاد را در میان انسانهای گوناگون فراهم کرده و نسبت به عوامل اختلافآفرین به نحو مناسبی راهکار ارائه نموده است.
آزادی اندیشه,زیرساختهای آزادی اندیشه,علامه طباطبایی
http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13538.html
http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13538_f64b911eb659666949e8302940eb24da.pdf
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
تفسیر پژوهی
2423-5490
2
3
2015
07
23
بررسی جنبههای معناشناسی مادّه «رغب» در قرآن کریم
161
139
FA
محمدصالح
شریف عسکری
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی
sharif_askari@khu.ac.ir
مهدی
شفائی
دکترای زبان و ادبیات عربی؛ مدرس دانشگاه فرهنگیان – پردیس علامه امینی تبریز
mehdishafayi@gmail.com
قرآن کریم مجموعهای از مهمترین عناصر محتوایی، بیانی و بلاغی را شامل میشود که علاوه بر دستورات گوناگون و حیات بخش برای زندگی انسانها، مجموعهای چندبُعدی از علوم گوناگون عقلی و نَقلی را عرضه کرده است؛ در میان این دانشها، علوم بلاغی و لغوی جایگاه ممتازی دارند؛ چراکه از یکسو باعث فهم صحیحتر و رَساتر کلام خداوند میشوند و از سوی دیگر بر جنبهی اعجازآمیز بلاغت و بیان وحی الهی ـ در مقارنه و معارضه با سایر سخنان ـ تأکید میکنند. مقالهی حاضر، در راستای بررسی وجوه گوناگون معناشناسیِ واژگان قرآن، تحقیقی است در جهت توجّه و شناخت خصایص مختلف بیانی و محتوایی مادّهی «رغب» در قرآن کریم با تکیه بر دیدگاههای تفسیری شیعه. نگارنده، در پژوهش حاضر، وجوه مختلف لُغوی و معنا شناسی واژه «رغب» را بررسی کرده، و در این مسیر، از مهمترین معاجم و کتب حوزهی لغت و معنا از متقدّمان و متأخّران بهره برده است؛ «رغب» از اصول قرآنی میباشد؛ و مجموعاً در قرآن کریم هفت لفظ از این مادّه، در هشت آیه (سه آیه از سُوَر مکّی و پنج آیه از سُوَر مدنی) ذکر شده است؛ این مادّه به معنی نوعی از انواع حُبّ است که بر معنای شدّت اراده و میل و مقتضای حرص نسبت به چیزی دلالت میکند؛ همچنین مشخّص گردید اگر «رغب» به همراه «عن» بیاید ـ چنانکه در سوره مریم آیه 46 آمده است ـ معنـای نقیضـی «روی بـرگـردانیـد و اِعـراض کرد» میدهد. نتایج پژوهش حاضر، نشانگر آن است که: در قرآن کریم، یا استناد بر کتب تفسیری شیعه، ساختار و محتوای آیات، پیوند مستحکمی با رویکردهای معناشناسی دارد چنانکه در مادّه رغب نیز بنا به فراخور بحث، معانی مختلفی اراده شده است، بر همین اساس، در منظومه معناییِ این واژه در آیات، میتوان به دریافتهایی همچون «خواستن»، «امیدوار بودن»، «پناه بُردن»، «روی نمودن و متوجّه شدن»، «میل داشتن و آرزو نمودن» اشاره کرد.
قرآن کریم,مادّه «رغب»,معناشناسی,تفسیر,انواع حُبّ
http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13539.html
http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13539_036cd9fae2c99c2adbda1732d4caf66f.pdf
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
تفسیر پژوهی
2423-5490
2
3
2015
07
23
مطالعه تطبیقی رفتار بنیاسرائیل و مسلمانان بعد از پیامبرشان با تکیه بر تفاسیر اهل سنت
186
163
FA
حسین
کامیاب
استادیار دانشگاه ولی عصر رفسنجان
hosseinkamiab54@yahoo.com
داستان قوم بنیاسرائیل بیشترین تکرار و تأکید را در بین قصص قرآنی به خود اختصاص داده است. تأکیدات قرآن که معجزه الهی و کتاب هدایت است بدون حکمت نیست. بیتردید یکی از مهمترین حکمتهای توجه قرآن به داستانهای بنیاسرائیل، عبرت آموزی رفتار این قوم برای امت اسلام است. از سوی دیگر در روایات شیعه و سنی بر تکرار رفتارهای قوم بنیاسرائیل توسط امت اسلام تأکید شده است. یکی از این موارد نحوه برخورد امت اسلام با وصی پیامبر اکرم(ص) میباشد و سؤال اصلی این است که آیا این برخورد با رفتار بنیاسرائیل با اوصیای پیامبرانشان شباهتی داشته و در امت اسلام تکرار شده است؟ با مطالعهی رفتاری دو امت بنیاسرائیل و اسلام به صورت تطبیقی و تحلیلی میتوان حداقل سه شباهت را ارائه نمود. اولین وجه شباهت، اختلاف و دو دستگی است که امت اسلام مثل قوم بنیاسرائیل پس از شنیدن ندای وحدت پیامبرشان، گرفتار آن شدند. دومین وجه شباهت، تکذیب پیامبران و عصیان و سرپیچی از فرامین آنهاست که در امت اسلام هم این تکذیب و عصیان در خصوص تعیین وصی بعد از پیامبر اسلام(ص) صورت گرفت. شباهت سوم پیمان شکنی است که امت اسلام بعد از وفات پیامبر اسلام(ص) از عهد و بیعتی که با وصی ایشان برقرار نموده بودند، برگشتند و پیمان شکنی بنیاسرائیل را تکرار نمودند. در این پژوهش در مرحله گرداوری اطلاعات از روش کتابخانهای و در مرحله پردازش از روش تحلیلی و تطبیقی استفاده شده است.
قرآن کریم,مادّه «رغب»,معناشناسی,تفسیر,انواع حُبّ
http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13540.html
http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13540_a4041af3155577b63a3299101443be05.pdf
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
تفسیر پژوهی
2423-5490
2
3
2015
07
23
نیروی گرانش از منظر قرآن
215
187
FA
محمد هادی
یدالله پور
0000-0002-4337-2096
دانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم پزشکی بابل
baghekhial@gmail.com
عبداله
گل پرور
کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث
یکی از حوزههای تحقیق و پژوهش، عرصه مباحث نوین علمی و عرضهی آن به آموزههای علمی وحیانی است که محققان قرآنی با دانشها و مطالعات ژرف خویش در این راه، توفیق خوبی داشتهاند. <br />بیتردید رشد چشمگیر علوم و دانش بشری در عصر حاضر و توسعه و پیشرفت دستاوردهای بشری، صحت حقانیت اشارات و اعجاز علمی این کتاب جاودان الهی رابیشتر به اثبات کرده است. اشاره به نیروی گرانش یعنی تأثیر کلیه اجسام بزرگ و کو چک در یکدیگر یکی از موارد اعجاز علمی قرآن است، زیرا قبل از نزول آیات مربوطه کسی از آن اطلاع نداشته است. مدتها بلکه قرنها بعد از نزول آیه، این دستاورد علمی توسط نیوتن و دیگران کشف شده است. نوشتار حاضر تلاش نموده است تا با ژرف کاوی مفهوم گرانش در آیات قرآن، به بیان و تبیین آن بپردازد و مبانی و آثار و فواید آن را اشارت نماید، و به این نتیجه دست یافته است که تفسیر علمی آن آیات، گویای اعجاز علمی قرآن میباشد.
قرآن,تفسیر علمی,معجزه,نیروی گرانش
http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13541.html
http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13541_84fe549ac1a147ad338acafd17bfe67b.pdf