دانشگاه شهید مدنی آذربایجانتفسیر پژوهی2423-54902420150923The status of woman in Quran and a survey on the doubts and suspicions about itجایگاه ارزشی زن در قرآن کریم و بررسی شبهات پیرامون آن461213579FAرضادهقان نژاداستادیار دانشکده الهیات دانشگاه شهید مدنی آذربایجانJournal Article20160827This essay will survey different views on the value and the status of woman in Judaism and Christianity and era of ignorance in jazirat al Arab and then will turn to this subject according to the Holy Quran. In so doing, some of the most important doubts and suspicions concerning the high status of woman in Holy Quran have been surveyed by using the theories of some of Islamic scholars and interpreters. According to this survey - done with the descriptive and analytic method – Quran - in contrast with other distorted religions and the Arabic era of ignorance that regarde woman as unvaluable – has defended the high status of woman by clearly mentioning the common virtues of men and women. Quran sees no difference between men and women according to human virtues and their ways to perfection and proximity to God. Quran sees piety as the only criterion for excellence and supremacy. According to the Holy Quran woman has the capability to become as valuable as Asieh and Maryam and GOD introduce them as pattern for men and women. Finally none of the doubts and suspicions concerning the status of woman seems to have the ability to distort the high and valuable position of woman in Holy Quran and the equality and justice among man and woman according to Quran.مقاله حاضر، ضمن اشاره به جایگاه ارزشی زن در یهودیت و مسیحیت و دوران جاهلیت جزیره العرب و دیدگاههای متفاوت در این زمینه، آن را از منظر قرآن کریم مورد مطالعه قرار داده و برخی از مهمترین شبهاتی که در راستای احیا و تثبیت جایگاه ارزشی زن در قرآن کریم مطرح شده را نیز با استفاده از نظرات اندیشمندان و مفسران اسلامی مورد بررسی کرده است. برحسب این تحقیق که به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته است، قرآن کریم برخلاف ادیان تحریف شده دیگر و دوران جاهلیت که به طور کلی زن را موجودی بیارزش تلقی میکردند، با صراحت تمام ضمن برشمردن مجموعهای از فضایل مشترک بین مرد و زن، از جایگاه آنان دفاع کرده و نه تنها تفاوتى بین زن و مرد از نظر ارزش انسانی و پیمودن مسیر کمال و دستیابی به قرب الهی قائل نشده، بلکه تنها معیار برتری نزد خداوند را پرهیزگاری دانسته است. از دیدگاه قرآن کریم، زن این قابلیت را دارد که در کسب ارزشهای انسانی و فضایل معنوی تا بدانجا پیش رود که همچون مریم و آسیه (علیهماالسلام) از سوی خداوند به عنوان الگوی همه مردان و زنان معرفی گردد. همچنین هیچکدام از شبهات مطرح شده در این زمینه، مانند آفرینش زن از مرد، آفرینش زن برای مرد، اختصاص نبوت و امامت به مردان، اختصاص خطابات قرآنی به مردان و... توانایی مخدوش کردن جایگاه ارزشی زن در قرآن کریم و رعایت عدالت و تساوی در بین زن و مرد را ندارند.http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13579_4f0257b7b60e0e483220757185f978b4.pdfدانشگاه شهید مدنی آذربایجانتفسیر پژوهی2423-54902420150923History, Sources and Methods of Lexical Interpretation
According to Early Interpreters of Quranسیرتاریخی، منابع و شیوههای متقدمان در تفسیر لغوی784613580FAمیناشمخیاستادیار دانشگاه شهیدچمران اهواز0000000329328782Journal Article20160305<strong>Abstract:</strong> Lexical interpretation is a method that guides interpreter to study words and Vocabulary of Quran from different perspectives and in his interpretative understandings of Quran's terms refers mainly to various definitions of a word, their roots and the compositions of the sentences. There is no doubt that the holy prophet, based on divine tradition, didn’t invent a new method to explain his purposes and talked to his people using the well-known way of explanation and speak in their own language. However, at the time of the revelation of Quran, there were some Arabs, who didn’t understand completely the definition of some of the Quranic terms and were forced to ask that from the holy prophet (PBUH). So, we can argue that terminology has been the basis in understanding the Quranic word's implications and knowing the miracles in the compositions of Quran.تفسیر لغوی، شیوهای است که مفسر، لغات و واژگان آیات قرآن کریم را از زوایای گوناگون، مورد بررسی قرار داده و در برداشتهای تفسیری خود، مفردات الفاظ قرآن و معانی گوناگون هر لغت، ریشه و اصل هر لفظ و نیز ترکیب جملهها را محور استناد قرار میدهد. شکی نیست پیامبر (ص) طبق سنت الهی، روش خاصی را برای فهمانیدن مقاصدش اختراع نکرده است و با قومش با همان طریقة مأنوس تفهیم و تکلم که بر ایشان شناخته شده بود، سخن گفته است؛ ولی همهی عربزبانان زمان نزول، از معانی مختلف همهی واژگان قرآن آگاه نبودند و در مواردی که برای فهم الفاظ و عبارات قرآن دچار اشکال میشدند، نیازمند تحقیق و تفحص از مفاد واژگان از محضر پیامبراکرم (ص) میشدند. بنابراین لغت، از همان ابتدای نزول قرآن تاکنون، اساس در شناخت دلالتهای واژگان قرآنی و آگاهی به راز اعجاز ترکیب قرآنی است.http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13580_2dafc0e18294eed89029071c155d5e6d.pdfدانشگاه شهید مدنی آذربایجانتفسیر پژوهی2423-54902420150923Selection Method and Classification of Exegetical Narrations by Focusing on Al-Mizan Commentaryشیوه گزینش و طبقهبندی روایات تفسیری با نگاه به تفسیر المیزان1177913581FAنبی الهصدری فرمربی گروه معارف اسلامی پیام نور، دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی (قرآن و متون اسلامی)،0000-0002-9846-8597محمدمولویعضو هیأت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)0000-0002-2694-2384Journal Article20150601Narrative interpretations composed of authentic traditions and fictitious ones. So, first of all it has to separate faked narrations from authentic traditions. In addition, not all of authentic hadith considered as exegesis for the Qur'an. It is necessary categorization of them. So, every narration has to be in especial category which is harmonized with each other. Exegetical narrations have classified in different categories: conformity narrations, external and internal narrations, allegorical narrations and some have issued by Imams based on audience understanding and prudent dissimulation. This research is going to study about classification of exegetical narration in Al-Mizan commentary. Then, after separating between faked and Israeeliat narrations, it analyzes different methods of classification of exegetical narrations.تفاسیر اثری ترکیبی است از روایات معتبر، روایات اسرائیلی؛ بنابراین، در مرحله اول باید روایات جعلی را از روایات معتبر تفکیک نمود. چنین نیست که روایات معتبر، در تفاسیر اثری همگی به عنوان تفسیر قرآن قلمداد شوند. روایات معتبر را باید طبقهبندی و از یکدیگر تفکیک نمود. هر روایت را در طبقهای قرار داد که متناسب آن طبقه بوده و روایت با عنوان کلی که برای هر بخش قرار داده میشود، تناسب و سازگاری داشته باشد؛ زیرا برخی از روایات تفسیری در واقع تطبیق هستند، برخی به ظاهر و برخی به باطن آیات اشاره دارند، برخی از باب تمثیل بوده و برخی با توجه به فهم و درک مخاطب از ائمه معصومان(علیهم السلام) صادر شدهاند. برخی را هم باید حمل بر تقیه نمود و از این گونه موارد که از زبان معصومان(ع) صادر شده است. این مقاله به بررسی شیوه طبقه بندی روایات تفسیری با تمرکز بر تفسیر المیزان پرداخته است، و پس از بحث درباره جدا سازی روایات جعلی و اسرائیلیات از غیر آن؛ راههای طبقه بندی روایات ذیل هر عنوان کلی را تحلیل نموده است.http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13581_ee135b2b659ecc39b350027a55d9f22e.pdfدانشگاه شهید مدنی آذربایجانتفسیر پژوهی2423-54902420150923A review of the virtues of the Household or the Prophet (A) in Rouh Al Maani Interpretationبررسی فضایل اهل بیت علیهم السلام در تفسیر روحالمعانی14711813582FAالهامعباسیدانشجوی کارشناسارشد علوم قرآن وحدیث دانشگاه سیستانوبلوچستانحسینخاکپوردانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه سیستان و بلوچستانمهرنازگلیاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20160916The Household of the Prophet (A) have played a significant role in explaining and interpreting the verses of Qur'an. In addition to Shia interpreters, Sunni interpreters too have benefited much from these interpretations. They mostly refer to the virtues and the high status of the Household (A) in their interpretations that show the elevated position of Ahl al-Bayt (AS) in the interpretation. They have no choice but to mention the teachings of Ahl al-Bayt (AS) and their prominence in their interpretations. Alousi is one of the greatest Sunni commentators in the thirteenth century that refers in his interpretation (Rouh Al-Maani) to the virtues of Ahl Al-Bayt (AS) and their high status. <br />This study is going to review the Households (A)' virtues in two areas of particular virtues and shared virtues thorough investigation into Rouh Al Maani Interpretation with descriptive- analytic method. Some of those verses are: Laylatah Almbyt (II / 207), verse Sqayh Hajj (repentance / 19), verse Saleh Al-Muminin (Tahrim / 4), verse Maraja al Bahrain (Rahman / 19 to 21), verse Najwa (Mujadalah / 12 and 13), verse Sabeghun (Wagheah / 10 to 14 ), verse Izn Waeah (Haaghah / 12), verse charity (II / 274), and verse Masooloon (Saafaat / 24) <br />However, in some cases Alusi has a doubtful view to the virtues of Ahl al-Bayt (AS)اهل بیت عصمت و طهارت در تبیین و تفسیر آیات قرآن نقش به سزایی بر عهده داشتهاند؛ علاوه بر شیعیان، مفسران اهل سنت نیز از این تفاسیر بهره جستهاند. آنان اغلب به فضایل و جایگاه اهل بیت (ع) در تفسیرشان اشاره داشتهاند که خود حاکی از جایگاه والای اهل بیت (ع) در تفسیر میباشد؛ آنها چارهای جز ذکر تعالیم اهل بیت (ع) در تفسیر و ذکر برجستگیهایشان ندارند. آلوسی از بزرگ مفسران اهل سنت در قرن سیزده میباشد که در تفسیر خود، (روحالمعانی) به ذکر فضایل اهل بیت (ع) و والایی جایگاهشان، ذیل برخی آیات اشاره میکند. نوشته حاضر به روش توصیفی- تحلیلی با تتبع در تفسیر روحالمعانی به بررسی فضایل اهل بیت (ع) در دوحوزه فضایل خاص و فضایل مشترک، میپردازد. البته در پارهای از موارد آلوسی با دیدگاهی تردید آمیز به فضایل اهل بیت (ع) مینگرد.http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13582_e9d374e0ed5d30e0e2d7db3ee85cc79f.pdfدانشگاه شهید مدنی آذربایجانتفسیر پژوهی2423-54902420150923Status of Imam Ali (AS) in Tafsirجایگاه علی (ع) در تفسیر قرآن17114813583FAصمدعبداللهی عابددانشیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجانعلی احمدناصحدانشیار دانشگاه قمJournal Article20150802<em> </em>Quran is a book of guidance and one can achieve guidance with reference to it. But as Qur'an is mostly concerned with generalities and details is left to the Prophet (pbuh), to understanding Quran it is essential to refer to the hadith of the Prophet. But because of unlimited depth of Qur'an, the Prophet (pbuh) could not explain all the hidden meanings of its verses, so he saw it necessary to introduce another resource for future use and understanding of Quran. On this basis, and according to the Hadith of Thaghalain he introduced Ahl al-Bayt (AS) as the true explaining authority of Quran. Ali (AS) among the Ahl al-Bayt (aS) enjoys a special status and the Prophet (PBUH) acknowledged his high status among his other companions in the field of religious matters and Quran interpretation. The greatest Companions have also admitted this fact. So with the reference to Exegesis and Hadith texts one can learn his interpretive doctrines and by understanding his status in the field of Quran interpretation benefit from his teachings.قرآن، کتاب هدایت است و آدمی با مراجعه به آن میتواند به اهداف هدایتی قرآن دست یابد؛ ولی از آنجا که قرآن به کلیات پرداخته است و جزئیات را به عهده پیامبر (ص) گذاشته است، ضروری است که برای فهم عمیق قرآن به احادیث آن حضرت مراجعه شود. اما به جهت عمق نامحدود قرآن، پیامبر (ص) نمیتوانستند همهی آیات را با همهی بطون آن تبیین کنند؛ لذا بر خود لازم دانستند که در کنار قرآن برای آیندگان منبعی دیگر در اختیار قرار دهند تا مورد استفادهی هدایتی مردم قرار گیرد. بر این اساس مطابق حدیث ثقلین، اهل بیت (ع) را به عنوان بیان کنندهی قرآن معرفی فرمودند. علی (ع) در میان اهل بیت (ع) از جایگاه ویژهای برخوردار است و پیامبر (ص) ایشان را اعلم صحابه در امور دینی و به همراه قرآن معرفی کرده است، و بزرگان صحابه نیز به این مطلب اذعان دارند. پس با مراجعه به متون روایی و تفسیری میتوان تعالیم قرآنی و تفسیری ایشان را فرا گرفت و بدین طریق با وقوف به جایگاه تفسیری آن حضرت، خود را از تعالیم ایشان بهرهمند ساخت.http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13583_64c2b4b2bef1a0e0748b682de676b374.pdfدانشگاه شهید مدنی آذربایجانتفسیر پژوهی2423-54902420150923Expression of individual morality in Surah Al-Qasasتجلّی اخلاق فردی در سوره قصص19717213584FAحمیدمحمدی راداستادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریممرتضیسازجینیدانشجو دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریمزین العابدینغفاریدانش آموخته کارشناسی ارشد علوم قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریمJournal Article20160608 In this study, individual moral virtues were surveyed in Surah Al-Qasas. One can infer very important points in the individual moral dimension from the story of Moses (AS) and others discussed in the Surah. From the moralities inferred from acts of Moses one can point to such good virtues like sincerity, gratitude, courage, hope and pray. From the moral virtues of others involved in the story one can name the secrecy of Moses’ mother and sister, who for years kept his secret and saved his life. The prudency and decency of the girls of Shoaib is inferred from the way they moved and spoke with Moses. <br />Other moral virtues such as abandonment of saying what is nonsense and useless, patience for problems and also charity can be inferred from the stories of the Surah and understanding and practicing these virtues will result in achieving happiness in this world and the hereafter.در این پژوهش به بررسی فضایل اخلاق فردی در سوره قصص پرداخته شد. از داستان حضرت موسی (ع) و سایر افراد مطرح در سوره، نکات بسار مهمی در بُعد اخلاق فردی قابل برداشت است. از نکات اخلاقی استنباط شده از اعمال موسی (ع) میتوان به فضایلی همچون اخلاص در نیت، شکرگزاری، شجاعت، امیدواری و دعا را نام برد. از فضایل اخلاقی سایر افراد مطرح در داستان، میتوان به رازداری مادر و خواهر موسی (ع) که سالها راز او را کتمان کردند، اشاره کرد که این کار جان موسی (ع) را حفظ کرد و «حیاء» را به عنوان بارزترین ویژگی اخلاقی دختران شعیب (ع) عنوان کرد که در نحوه حرکت و نوع سخن گفتن آنان با موسی (ع) نمود یافته است. همچنین فضایل اخلاقی دیگری چون، اعراض از لغو، شکیبایی در برابر مصایب و نیکوکاری از سوره مبارکه قصص برداشت میشود که شناخت و آراسته شدن به این فضایل در نیل به سعادت دنیوی و اخروی موثر است.http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13584_eb319d81b05055e3b12b3d330ecad877.pdfدانشگاه شهید مدنی آذربایجانتفسیر پژوهی2423-54902420150923The principles of Quran interpretation according to Shia interpretersمبانی تفسیر قرآن از دیدگاه مفسران شیعه23519813585FAسید هادیمیرمحمودیهیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه شهید مدنی اذربایجانسید رضامودباستاد دانشگاه قمJournal Article20160924 The principles of Quran interpretation are amongst the most important issues in the field of Quran studies. These principles have always been addressed by both Quran researchers, admirers and especially by notable interpreters. Principles of interpretation are axioms and basic beliefs that Quran interpretation stands on them. These beliefs and propositions affect the very principle of the possibility and authorization of the interpretation of Quran, or they affect the quality, methodology, and rules of interpretation and lead them. In fact the principles of interpretation result in the way interpreters approach the interpretation, the formation of methods, and possibly the tendencies, principles, and interpreting rules used by interpreters. Existence of principles for every science is an incontestable and crucial fact. In the field of Quran interpretation too, interpreters have always worked based on predefined principles. However the debate concerning the principles of interpretation as an individual science was launched when some opposing views among interpreters dealing with some of the principles arose. While a group of interpreters accepted a proposition as a principle in interpretation, others adopted just the opposite of that proposition. In this paper we firstly intend to propose both a general and a detailed account of the most important principles, i.e. divinity of Quran, the possibility and authorization of interpretation, existence of different layer of meaning, language of Quran, coherence of Quran verses, and sources of Quran interpretation. And secondly, we intend to analyze some of these principles according to Shia interpreters.مبانی تفسیر قرآن یکی از مهمترین مباحث در حوزۀ علوم قرآنی به شمار میآید و پیوسته مورد توجه و اهتمام قرآن پژوهان و علاقه مندان به قرآن کریم به ویژه مفسران بزرگ بوده است. مبانى تفسیر، اصول موضوعه و باورهاى بنیادینىاند که تفسیر قرآن بر آنها استوار است. این باورها و قضایا بر اصل امکان و جواز تفسیر یا کیفیت و روش و اصول و قواعد تفسیر اثرگذار بوده، به آنها جهت مىدهند. در واقع مبانى تفسیر، سبب چگونگى رویکرد مفسران در تفسیر و شکل گیرى روشها و احیاناً گرایشها و اصول و قواعد تفسیرى مفسران مىگردد. وجود مبانى براى هر علمى امرى لازم و مسلم است. از همین رو مفسران در طول تاریخ تفسیر، همواره براساس مبانى از پیش پذیرفته شده به تفسیر قرآن کریم پرداختهاند؛ اما طرح بحث درباره مبانى تفسیر به عنوان دانشى مستقل از آنجا پیدا شد که درباره برخى مبانى میان مفسران اختلاف نظر پدید آمد و در حالى که گروهى مبنا بودن قضیه اى را در تفسیر پذیرفتند، عده اى دیگر نفى آن قضیه را مبناى تفسیر خود قرار دادند. مقاله حاضر بر آن است، ضمن طرح دقیق و البته کلی مهمترین مبانی تفسیر قرآن یعنی الهی بودن قرآن، امکان و جواز تفسیر، ساختار چند معنایی قرآن، زبان قرآن، انسجام و پیوستگی آیات و منابع تفسیر قرآن، به بررسی و تحلیل شمارمبانی از دیدگاه مفسران شیعه بپردازد.http://quran.azaruniv.ac.ir/article_13585_009eed54751d7f2031dd6ad0edc79ab4.pdfدانشگاه شهید مدنی آذربایجانتفسیر پژوهی2423-54902420150923Selection and classification practices of interpretive traditions with a view to Tafsir al-Mizanشیوه گزینش و طبقه بندی روایات تفسیری با نگاه به تفسیر المیزان7911714472FAنبی الهصدری فرعضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور0000-0002-9846-8597محمدمولویعضو هیئت علمی گروه علوم قران و حدیث دانشگاه بین المللی امام خمینی0000-0002-2694-2384Journal Article20150601Interpretations of the combined effect of false narratives, capture and correct traditions. So the first step should be forged between the hadiths of Sahih hadith be differentiation. Is not that correct traditions, all the interpretations of the Quran be considered work. Proper accounts must be separated and classified. The narrative of the story and narrative that fits that category and the overall title for each part can be placed, is fit and compatibility. For some interpretive accounts are actually implemented, some verses pointing to the appearance of the interior, some of the parables, and some attention to audience understanding of the infallible Imams Al Ajmyn issued. Some of these items must be shipped to the reservation and that the language is infallible issue, this paper investigates the interpretive accounts have been discussed and, while discussing a separate accounts of the fake of the non-class similarization of ways the following narratives are generally classified either as already statedتفاسیر اثری ترکیبی است از روایات معتبر، روایات جعلی و اسرائلیات. بنابراین در مرحله اول باید روایات جعلی را از روایات معتبر تفکیک نمود. چنین نیست که روایات معتبر، در تفاسیر اثری همگی به عنوان تفسیر قرآن قلمداد شوند. روایات معتبر را باید طبقهبندی و از یکدیگر تفکیک نمود. هر روایت را در طبقه ای قرار داد که متناسب آن طبقه بوده و روایت با عنوان کلی که برای هر بخش قرار داده می شود، تناسب و سازگاری داشته باشد؛ زیرا برخی از روایات تفسیری در واقع تطبیق هستند، برخی به ظاهر و برخی به باطن آیات اشاره دارند، برخی از باب تمثیل بوده و برخی با توجه به فهم و درک مخاطب از ائمه معصومین(علیهم السلام) صادر شده اند. برخی را هم باید حمل بر تقیه نمود و از این گونه موارد که از زبان معصومین(ع) صادر شده است. این مقاله به بررسی شیوه طبقه بندی روایات تفسیری با نگاه به تفسیر المیزان در این زمینه پرداخته است، و پس از بحث درباره جدا سازی روایات جعلی و اسرائیلیات از غیر آن؛ راههای طبقه بندی روایات ذیل هر عنوان کلی را تحلیل نموده است.http://quran.azaruniv.ac.ir/article_14472_32bcfca9c7b8f4766592f79c2d83977a.pdf