دانشگاه شهید مدنی آذربایجانتفسیر پژوهی2423-54901اول20140823A Comparative Research in the Verses 52 & 53 of Sura Yusuf (AS) in Shiite and Sunni Commentariesپژوهشی تطبیقی در آیات 52 و 53 سوره یوسف(ع) در تفاسیر فریقین30112378FAJournal Article20150414سوره یوسف(ع)، بر اساس نصّ قرآن از بهترین و آموزندهترین داستانهای قرآنی است که پروردگار متعال از آن به «احسنالقصص» یاد کرده است؛ لکن این سوره نیز از هجمه شبههها و اسرائیلیّات در امان نمانده و برخی از آیات آن بهشدّت دستخوش اقوال متعدّد مفسّران شیعه و اهل سنّت شده است و بعضاً روایاتی بسیار ناشایست، به درون تفاسیر راه یافته که سببِ خدشهدار شدن سیمای توحیدی و مقام عصمت حضرت یوسف(ع) میشود. از جمله آیاتی که معرکه آرای بسیاری از مفسّران قرار گرفته، آیات52 و 53 این سوره است که در آن ماجرای اعاده حیثیت حضرت یوسف(ع) بیان شده است؛ از این رو، در این مقاله تلاش شده تا با تبیین و بررسی آرای مفسّران فریقین، تفسیری صحیح و هماهنگ با سیاق معنوی و محتوایی از آیات یادشده ارائه شود.دانشگاه شهید مدنی آذربایجانتفسیر پژوهی2423-54901اول20140823Abu al-Futuh Razi's interpretation ofthe divinenames and attributesاسماء و صفات الهی در تفسیر ابوالفتوح رازی503012379FAJournal Article20150414شهر ری در قرون پنجم و ششم هجری، یکی از پایگاههای فکری شیعیان و اهلسنت به شمار میرفت که در این مقطع تاریخی، عالمانی بزرگ را در خود پرورانده است. در این دوره، به خاطر تولید انبوه نوشتههای کلامی و ردیههای فرقههای مذهبی مختلف علیه یکدیگر، علم کلام از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است. در این میان، شیخ ابوالفتوح رازی با طرح مباحث اعتقادی، همراه با استناد به آیات قرآن کریم و روایات متواتر و ذکر دلایل عقلی، در تحکیم اندیشههای امامیه در ری نقش اساسی داشت. ابوالفتوح در کتاب ارزشمند «روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن» خود، با طرح برخی از مباحث کلامی نظیر توحید، صفات خدا، تکلیف، جبر و اختیار، قضا و قدر، گناهان، توبه، شفاعت، ایمان و کفر، ثواب و عقاب، امر به معروف و نهی از منکر، به غلات و مرجئه و قدریه تاخته است. او ضمن دفع شبهات مخالفان مکتب تشیع، در اکثر موارد به دو فرقه مهم موجود در عصر خود؛ یعنی معتزله و اشاعره، اشاره کرده و به رد آراء و دلایل آنها میپردازد. هدف او، دفاع از عقاید امامیه و تبیین و تفسیر آیات، طبق نظریه ایشان است. نوشتار حاضر، بر آن است که دیدگاه ابوالفتوح را در مورد اسماء و صفات الهی در فضای کلامی حاکم بر قرن ششم هجری، تبیین کرده و نقش سازنده او را در دفاع از عقاید مکتب تشیع، آشکار نماید.دانشگاه شهید مدنی آذربایجانتفسیر پژوهی2423-54901اول20140823An Investigation into Suras and Verses revealed in the Blessed Month of Ramadanبررسی آیات و سُوَر نازل شده در ماه مبارک رمضان755012380FAJournal Article20150414بیان دقیق و قطعی تاریخ نزول بسیاری از آیات قرآن، امکان پذیر نیست لکن میتوان با جمعآوری قراین تاریخی و نقلی، تاریخ نزول تعدادی از آیات را به صورت اطمینان بخش اعلام نمود. آیاتی که در ماه مبارک رمضان نازل گردیدهاند نیز از این قاعده مستثنا نبوده و گرچه قطع به نزول آنها در ماه مبارک رمضان ناممکن است اما با توجه به اقوال و مستندات میتوان تا حدودی به نزول برخی از آیات در آن ماه مبارک، اطمینان داشت. در نوشتار پیش رو، سعی شده است تا نخست سورههای محتمل النزول در ماه رمضان بیان شود سپس آیاتی که نزول آنها در ماه رمضان احتمال دارد. در هر دو قسمت، ترتیب مصحف حاضر در آوردن مطالب لحاظ شده است. برخی از سورهها و آیات مذکور عبارتند از پنج آیه ابتدایی سوره علق، اولین آیات 184 و 187 سوره بقره، آیه 94 سوره حجر، آیه 30 انفال از جمله آیات رمضانیه میباشند.دانشگاه شهید مدنی آذربایجانتفسیر پژوهی2423-54901اول20140823Phonological semantics of verses of promises (wadah) and threats (waeed) in the holy Quran.دلالت آوایی در آیههای وعد و وعید قرآن کریم1107512381FAJournal Article20150414لایههای آوایی هر زبان قبل از لایههای سهگانهی دیگر (صرفی، نحوی، معنایی) اولین بخش ماهیت زبانهای بشری را تشکیل میدهد و چون از نظر زبانشناسان، زبان اساساً آواهایی است که بشر برای انتقال مفاهیم ذهنی خود جعل و اصطلاح کرده است، مباحث آواشناختی را اولین گام برای تفسیر این زبانها تلقی میکنند. بدون شک، قرآن معجزه بزرگ الهی از منظر آواها و کلمات و تراکیب بینظیر است و حتی کوچکترین واحد صوتی دارای ارزش معنایی والایی است. قرآن کریم، مقام وعد و وعید را به زیبایی به تصویر کشیده است که در این تصویرپردازیها، آواهای برخاسته از چیدمان و ترکیب حروف نقش بسزایی را ایفا میکنند. مهمترین ویژگی سبکی قرآن این است که آواها تابع معانی و متناسب با اغراض آیات هستند و با توجه به حال و مقام تنوع پیدا میکنند؛ یعنی خطاب قرآنی در مقام انذار و وعید تشدید میگردد و در مقام وعد و ترغیب نرم و لطیف میشود. پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و با هدف بررسی آیات وعد و وعید از منظر معناشناسی آوایی و با بیان زیباییهای فنی و موسیقایی این آیات، کارکرد مهم آوا را در رسانایی مفهوم آیات تبیین میکند.دانشگاه شهید مدنی آذربایجانتفسیر پژوهی2423-54901اول20140823Explanation and evaluation of theverses "straight path" in the Qur'anتبیین و ارزیابی آیات «صراط مستقیم» در قرآن12511012382FAJournal Article20150414واژه صراط در قرآن 45 بار استعمال شده است؛ این آیات به سه دسته قابل تقسیماند. دسته اول: اشاره به مصادیق عینی صراط دارند. دسته دوم: عوامل هدایت به صراط مستقیم و دسته سوم: اوصاف صراط را بیان نمودهاند. اشکال برخی مبنی بر اشاره قرآن به صراطها وارد نیست. زیرا مستند این عده (که صراط نکره را دلیل بر معنی صراطها گرفتهاند)، مردود است. زیرا اولاً: صراط به صورت جمع استعمال نشده است. ثانیاً: در تعدادی از آیات ادعا شده، تنوین نه برای تنکیر بلکه تنوین تفخیم است. به علاوه، با در نظر گرفتن مجموع آیات صراط (معرفه و نکره) روشن شده که معرفه به نظام تکوین و نکره به نظام تشریع اشاره دارد. گروهی از آیات هم خارج از مسأله است.دانشگاه شهید مدنی آذربایجانتفسیر پژوهی2423-54901اول20140823Position of Social responsibilityintheQuran according to Allameh Tabatabaei in Al-Mizanمسئولیتپذیری اجتماعی در قرآن کریم با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان15512512383FAJournal Article20150414رفتار مسئولانه از شاخصهای انسان سالم است که تقویت و رشد آن جز با شناسایی عوامل مؤثر بر رفتار مسئولانه امکانپذیر نخواهد بود. حوزه مسئولیت انسان شامل مسئولیت فردی، خانوادگی، اجتماعی و مسئولیت در برابر عهد و پیمان الهی است. تناسب تکلیف با توان فرد و عمل به تکالیف از جمله نکات مهم در جهت افزایش مسئولیت است. این موضوع از زمینههای مهم مورد مطالعه جامعهشناسی است و طرح آن در قرآن، به منزله آن است که قرآن به جامعهشناسی و زندگی اجتماعی انسان، نگرش دقیق و جامعی دارد. مقاله حاضر که به روش توصیفی - تحلیلی انجام گرفته است، ابتدا به آشنایی با مفاهیم، واژههای کلیدی و مبانی مسئولیتپذیری پرداخته، سپس به مسئولیتپذیری به عنوان پدیدهای جامعهشناختی اشاره کرده، سپس، جایگاه مسئولیتپذیری و اهمیت آن را در قرآن تبیین، و در ادامه، انواع مسئولیتها را براساس دین مبین اسلام بررسی کرده و به این مطلب دست یافته است که طرح مسئولیتپذیری در قرآن، به منزله اهمیّتی است که اسلام برای جامعه و زندگی اجتماعی قائل است و ضرورت شناخت و بررسی علمی این پدیده، مطالعات اجتماعی و جامعهشناسی را در اسلام تأیید میکند. و این که ریشه وظیفهشناسی و مسئولیتپذیری از اعتقادات فرد نشأت میگیرد. به گونهای که هر چه فرد معتقدتر باشد پایبندیاش به وظایف بیشتر خواهد بود.دانشگاه شهید مدنی آذربایجانتفسیر پژوهی2423-54901اول20140823The universality of Islam according to Quran and Hadithجهانشمولی آیین اسلام از منظر قرآن و روایات18015512384FAJournal Article20150414دین اسلام مختص مکان، قوم، نژاد خاصی نیست؛ بلکه، آن دین جهانشمولی است که این ویژگی را دارد که فراتر از زمان و مکان به حرکت درآید. در قرآن، با آیاتی روبهرو میشویم که بر شکستناپذیری اسلام تاکید کرده و نوید غلبه بر سایر ادیان را میدهد. طبق بررسی انجام شده، منظور از غلبه در این آیات، نه تنها غلبه منطقی، بلکه غلبه همه جانبه و عملی اسلام، بر همه ادیان است. از این رو، زمانی فرا خواهد رسید که اسلام به عنوان دین جهانی جلوه خواهد کرد. درباره اینکه، بعد از این غلبه، آیا اسلام یگانه دین جهان آینده خواهد بود یا ادیان آسمانی دیگر، هر چند به طور کم و پراکنده در آن وجود خواهند داشت، باید گفت: طبق برخی از آیات قرآنی، ممکن است ادیانی با نامهای چون: یهود تا روز قیامت باقی باشند، ولی آنها ادیان اختراعی هستند، که با این نام شناخته میشوند و نمیتوانند به عنوان دین الهی در کنار اسلام مطرح شوند.