دکترای قرآن و حدیث دانشگاه قم و مربی دانشگاه آزاد نجف آباد
چکیده
یکی از موضوعاتی که مفسران در تفسیر آیات 259و260 سوره بقره (درخواست احیای مردگان توسط حضرت عزیر(ع) و ابراهیم(ع)) کمتر به آن پرداختهاند، تفاوت بین این دو جریان است. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به این تفاوت توجه نموده و آن را به صورتی بدیع و دلنشینی تبیین کردهاند. از نظر ایشان، این دو جریان هر یک مربوط به مرتبهای از هدایت الهی هستند. علامه با بیان دلائل و شواهد متعددی اثبات مینمایند که درخواست حضرت عزیر(ع) مربوط به مشاهده اصل احیاء مردگان بوده است از این نظر که زمان طولانی از مرگ آنها گذشته و اجزای آنها از صورت انسانی خارج شدهاندو درخواست حضرت ابراهیم(ع) مربوط به کیفیت احیاء مردگان و مشاهده علت و سبب احیاء و چگونگی افاضه حیات به آنها بوده است. علامه معتقد است که این نحوه هدایت، بسیار عالیتر از هدایت قبلی و در حقیقت، مشاهده باطن و ملکوت احیاء مردگان به وسیله کلمه «کُن» است.
کریمی, محسن . (1399). تحلیل تفاوت بین درخواست احیای مردگان در دو داستان حضرت عزیر و ابراهیم(ع) از نظر علامه طباطبایی. تفسیر پژوهی اثری, 7(13), 187-177.
MLA
محسن کریمی. "تحلیل تفاوت بین درخواست احیای مردگان در دو داستان حضرت عزیر و ابراهیم(ع) از نظر علامه طباطبایی", تفسیر پژوهی اثری, 7, 13, 1399, 187-177.
HARVARD
کریمی, محسن. (1399). 'تحلیل تفاوت بین درخواست احیای مردگان در دو داستان حضرت عزیر و ابراهیم(ع) از نظر علامه طباطبایی', تفسیر پژوهی اثری, 7(13), pp. 187-177.
CHICAGO
محسن کریمی, "تحلیل تفاوت بین درخواست احیای مردگان در دو داستان حضرت عزیر و ابراهیم(ع) از نظر علامه طباطبایی," تفسیر پژوهی اثری, 7 13 (1399): 187-177,
VANCOUVER
کریمی, محسن. تحلیل تفاوت بین درخواست احیای مردگان در دو داستان حضرت عزیر و ابراهیم(ع) از نظر علامه طباطبایی. تفسیر پژوهی اثری, 1399; 7(13): 187-177.