1
عضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه خلیج فارس، بوشهر (نویسنده مسئول)
2
استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم
چکیده
نظریهپردازی در خصوص آغاز دوره روشهای تفسیری از مهمترین مباحث تاریخ تفسیر است. از دیدگاه استاد محمدهادی معرفت، شروع دوره عقلگرایی یا اجتهاد در تفسیر، همزمان با عصر تابعین بوده و پیش از آن، روش مرسوم میان صحابه مبتنی بر نقل و روایت گزارش شده است. این نظر با دیگر مباحث ایشان در خصوص ویژگیهای تفسیر صحابه – که در کتاب تفسیر و مفسران آمده – مغایرت دارد. بهعلاوه انطباق این دیدگاه با مستندات تاریخی، روش مفسران شیعه و سنی و نصوص قرآنی محل بحث است. نوشتار حاضر با روش توصیفی-تحلیلی برمبنای منابع کتابخانهای به تحلیل و نقد نظر آیتالله محمدهادی معرفت پرداخته است. نتایج نقد و تحلیل مسأله نشان میدهد که تأکیدات قرآنکریم، توصیههای نبیمکرم(ص) و اهتمام برخی از بزرگان صحابه بر تعقل، استنباط و اجتهاد در کشف مراد آیات موجب شد تا روش عقلگرایی و اجتهاد از همان سالهای ابتدای بعثت و همزمان با حیات پیامبر(ص) مرسوم شود. این شیوه تفسیری به دوره تابعان اختصاص ندارد؛ جز اینکه از گسترش و پردازش بیشتری برخوردار گردید.