2
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرانی دانشکده علوم قرآنی مشهد.
چکیده
در قصص انبیاء (ع) به مباحثی اشاره شده که شبهه ایجاد میکند و ظاهراً برداشتهای گوناگون و بعضاً غیر معقولی از آنها میشود که با عصمت آن بزرگواران مغایر است. یقیناً ساحت مقدس معصومین (ع) اعم از پیامبران و امامان از بسیاری تهمتها و توهینها که در طول زمان به آنها نسبت داده شده مبرّاست. حضرت ابراهیم (ع) پیامبری اولوالعزم و دارای مقام امامت است؛ ولی قرآن کریم در عبارت «إِنىّ سَقِیم» (صافات/ 89) بهگونهای دربارۀ برخورد آن حضرت با نمرودیان صحبت کرده که در نگاه اول شائبۀ دروغگویی آن بزرگوار به ذهن متبادر میشود و همین امر باعث ارائۀ تفسیرهای غیر واقع و خلاف حقیقت شده است. این مقاله با هدف بررسی آیۀ مذکور و نیل به تفسیر صحیح به روش تحلیلی ـ توصیفی سامان یافته و به این نتیجه رسیده است که: الف) اتهام دروغگویی به حضرت ابراهیم (ع) بر اساس روایتی از ابوهریره مطرح شده که به دو دلیل مردود است: اول: اینکه عصمت، لازمۀ پیامبری است، لذا با دروغگویی منافات دارد. دوم: ابوهریره در نقل روایت منفرد است و اغلب علمای رجال او را جرح کردهاند. ب) اگر سقیم را به معنی مریضی جسمانی بگیریم حضرت ابراهیم (ع) واقعا بیمار بود. این دیدگاه از باقی دیدگاهها به واقعیت نزدیکتر است. زیرا با ظاهر آیه مغایر نیست و اگر به معنی پریشانحالی بگیریم که در ادبیات گذشته بوده است نیز صحیح است. نتیجۀ نهایی این است که این جواب نه دروغ و نه حتی توریه بوده است؛ نه ایشان از مریضی فعلی و نه آینده خود خبر دادهاند؛ بلکه بیان احوال روحی خود از کفر آنان بوده است.