Typology and Rooting of Distortion of the Divine Religions on the Basis of the Holy Quran

Document Type : Research Paper

Authors

Azarbaijan Shahid Madani University

Abstract

From the point of view of the Holy Quran, the divine religions before Islam have been distorted. No religion, not even Islam, is safe from the bite of distortion, at least in some of its dimensions, and the quantity of different branches in every single religion, as well as Islam, indicate this. This research entitled "Typology and Rooting of Distortion of the Divine Religions on the Basis of the Holy Quran" has investigated the types of distortion in pre-Islamic religions through analytical and inferential methods and using the opinions of commentators and tries to find the reasons for deviation of different religions by the distorters from the perspective of the Holy Quran. A step has also been taken to establish conformity among the types of distortion with the existing motives for distorting religions. The aim of the present study was to aid the reader in recognizing situations, types and factors of distortion to pave the way to distinguish the religious truths of their time from religious deviations. Also, recognizing the causes and roots of distortion can help the society to recognize the religious deviations and fight against it. The findings showed that "concealment and denial", "dressing up falsehood with truth", "change of meaning and concept" and "religious heresy" are the four types of distortion in religious truths. Also, from the perspective of the Holy Quran, gaining worldly interests and maintaining existing interests that religion opposes are two motives that lead people to distort religion.

Keywords


  1. قرآن کریم، با ترجمة محمد مهدی فولادوند.
  2. ابن‏ابى‏حاتم، عبدالرحمن بن محمد، (1419ق)، تفسیر القرآن العظیم، (طیب اسعد محمد)، ریاض، مکتبة نزار مصطفی الباز.
  3. ابن جوزی، عبدالرحمن بن علی، (1422)، زاد المسیر فى علم التفسیر، (مهدی عبدالرزاق)، بیروت، دارالکتب العربی.
  4. ــــــــــــــــــــــــــ ، (1425ق)، تذکرة الأریب فی تفسیر الغریب‏، بیروت، دارالکتب العلمیة.
  5. ابن عباد، اسماعیل و صاحب، (1414ق)، المحیط فی اللّغة، (آل­یاسین، محمد حسن)، بیروت، عالم الکتاب.
  6. ابن منظور، محمد بن مکرم، (1414ق)، لسان العرب، (میردامادی، جلال­الدین)، بیروت، دارالفکر- دار صادر.
  7. بیضاوی، عبدالله بن عمر، (1418ق)، أنوار التنزیل و أسرار التأویل، (مرعشلی، عبدالرحمن)، بیروت، دار إحیاء التراث العربی.
  8. ثعلبی، احمد بن محمد، (1422ق)، الکشف والبیان، (ابن عاشور، ابی­محمد)، بیروت، دار إحیاء التراث العربی.
  9. جصاص، احمد بن علی، (1405ق)، احکام القرآن، (حمقاوی، محمدصادق)، بیروت، دار أحیاء التراث العربی.
  10. جوادی آملی، عبدالله، (بی­تا)، تفسیر تسنیم، قم، انتشارات اِسراء.
  11. حجازی، محمدمحمود، (1413ق)، التفسیر الواضح، بیروت، دارالجیل.
  12. حسینی زبیدی، محمدمرتضی، (1414ق)، تاج­العروس من جواهر القاموس، (هلالی، علی و همکاران)، بیروت، دارالفکر.
  13. دعاس، احمد بن عبید و همکاران، (1425ق)، إعراب القرآن الکریم، دمشق، دار الفارابی للمعارف.
  14. دینوری، عبدالله بن محمد، (1412ق)، تفسیر ابن وهب المسمى الواضح فى تفسیر القرآن الکریم‏، بیروت، دارالکتب العلمیة.
  15. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، (1412ق)، مفردات الفاظ قرآن، (داوودی، صفوان عدنان)، دمشق، دارالشامیة.
  16. زحیلی، وهبه، (1411ق)، التفسیر المنیر فی العقیدة و الشریعة و المنهج‏، دمشق، دارالفکر.
  17. زمخشری، محمد بن عمر، (1407ق)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الأقاویل فى وجوه التأویل‏، (حسین احمد، مصطفی)، بیروت، دار الکتب العربی.
  18. سمرقندی، نصر بن محمد، (1416ق)، تفسیر سمرقندی المسمی بحر العلوم، (عمروی، عمر)، بیروت، دار الفکر.
  19. سیوطی، عبدالرحمن بن أبی­بکر، (1404ق)، الدر المنثور فی­التفسیر بالمأثور، قم، کتاب­خانه­ی عمومی آیت­الله مرعشی نجفی.
  20. صنعانی، عبدالرزاق، (1411ق)، تفسیر القرآن العزیز المسمّى تفسیر عبدالرزاق‏، بیروت، دار المعرفة.
  21. طباطبائی، سیدمحمدحسین، (1390ق)، المیزان فی تفسیرالقرآن، بیروت، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
  22. طبرانی، سلیمان بن احمد، (2008م)، التفسیر الکبیر، اربد، دار الکتب الثقافی.
  23. طبرسى، فضل بن حسن، (1372)، مجمع‌البیان فی تفسیر القرآن‏، تهران، ناصر خسرو.
  24. طبری، محمد بن جریر، (1412ق)، جامع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت، دار المعرفة.
  25. طریحی، فخرالدین بن محمد، (1375)، مجمع­البحرین، (حسینی اشکوری، احمد)، تهران، مرتضوی.
  26. طوسی، محمد بن الحسن، (بی­تا)، التبیان فی تفسیر القرآن، (آقا بزرگ تهرانی، محمد محسن)، بیروت، دار إحیاء التراث العربی.
  27. عسکری، سید مرتضی، (1382)، نقش ائمه (ع) در إحیای دین، تهران، انتشارات منیر.
  28. فراهیدی، خلیل بن احمد، (1409ق)، کتاب العین، قم، هجرت.
  29. فضل­الله، محمدحسین، (1419ق)، من وحی القرآن، بیروت، دار الملاک.
  30. قاسمی، جمال­الدین، (1418ق)، تفسیر القاسمی المسمى محاسن التأویل‏، (عیون سود، محمد باسل)، بیروت، دارالکتب العلمیة.
  31. قمی، علی بن ابراهیم، (1363)، تفسیر القمی، (موسوی جزایری)، طیب، قم، دار الکتاب.
  32. ماتریدی، محمد بن محمد، (1426ق)، تأویلات أهل السنّة، (باسلوم، مجدی)، بیروت، دارالکتب العلمیة.
  33. مقاتل بن سلیمان، (1423ق)، تفسیر مقاتل بن سلیمان، (شحاته، عبدالله محمود)، بیروت، دار إحیاء التراث العربی.