تاریخ دریافت: 30 اردیبهشت 1394،
تاریخ بازنگری: 25 مهر 1394،
تاریخ پذیرش: 29 بهمن 1394
چکیده
داستان قوم بنیاسرائیل بیشترین تکرار و تأکید را در بین قصص قرآنی به خود اختصاص داده است. تأکیدات قرآن که معجزه الهی و کتاب هدایت است بدون حکمت نیست. بیتردید یکی از مهمترین حکمتهای توجه قرآن به داستانهای بنیاسرائیل، عبرت آموزی رفتار این قوم برای امت اسلام است. از سوی دیگر در روایات شیعه و سنی بر تکرار رفتارهای قوم بنیاسرائیل توسط امت اسلام تأکید شده است. یکی از این موارد نحوه برخورد امت اسلام با وصی پیامبر اکرم(ص) میباشد و سؤال اصلی این است که آیا این برخورد با رفتار بنیاسرائیل با اوصیای پیامبرانشان شباهتی داشته و در امت اسلام تکرار شده است؟ با مطالعهی رفتاری دو امت بنیاسرائیل و اسلام به صورت تطبیقی و تحلیلی میتوان حداقل سه شباهت را ارائه نمود. اولین وجه شباهت، اختلاف و دو دستگی است که امت اسلام مثل قوم بنیاسرائیل پس از شنیدن ندای وحدت پیامبرشان، گرفتار آن شدند. دومین وجه شباهت، تکذیب پیامبران و عصیان و سرپیچی از فرامین آنهاست که در امت اسلام هم این تکذیب و عصیان در خصوص تعیین وصی بعد از پیامبر اسلام(ص) صورت گرفت. شباهت سوم پیمان شکنی است که امت اسلام بعد از وفات پیامبر اسلام(ص) از عهد و بیعتی که با وصی ایشان برقرار نموده بودند، برگشتند و پیمان شکنی بنیاسرائیل را تکرار نمودند. در این پژوهش در مرحله گرداوری اطلاعات از روش کتابخانهای و در مرحله پردازش از روش تحلیلی و تطبیقی استفاده شده است.
A Comparative Study of the Israelites and Muslims’ Behavior after their Prophets according to Sunni Commentaries
نویسندگان [English]
Hossein Kamyab
assistant professor of Vali-e-Asr University of Rafsanjan
چکیده [English]
The story of the Israelites is much more repeated and emphasized than other stories in the holy Quran. There is a reason behind this emphasis in the holy Quran as a divine miracle and guidebook. There is no doubt that one of the most important reasons behind the emphasis is for Muslims to draw lessons from the Israelites’ behavior. On the other hand, both Sunni and Shiite traditions have insisted upon the same behavior by Muslims. One of the instances of such behavior is how they treated the Prophet’s successor, Imam Ali. The main question here, therefore, is whether this behavior is the same as that of the Israelites and whether this has been repeated or not. Three similarities can be extracted through a comparative-analytic study of the Israelites and Muslim’s behavior. The first similarity is schism and disputes which both communities became involved in after hearing the call of unity by their Prophets. The second similarity is their denial of their prophets, infraction and disobedience to the Prophets’ orders. In the Muslim community, this happened when designating the Prophet’s successor. Perfidy is the third similarity through which the Muslim community, like the Israelites, went back from their promise with their prophet and repeated that of the Israelites. In this research the data were collected by from the libraries and were analysed by the analytic and comparative method.
کلیدواژه ها [English]
Israelites and Muslims, schism and disputes, denial and infraction, perfidy, prophets’ successors
مراجع
v قرآن کریم
v آلوسی، سید محمود، 1415ق، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، بیروت: دار الکتب العلمیه، چاپ اول، ج1.
v ابن عاشور، محمد بن طاهر، بی تا، التحریر و التنویر، بیجا: بینا، ج25.
v ابن عربی، محی الدین، 1422ق، تفسیر ابن عربی، بیروت: دار احیاء التراث العربی، چاپ اول، ج1.
v ابن عساکر، 1415ق، تاریخ مدینه دمشق، بیروت: دارالفکر للطباعه و النشر و التوزیع، ج14.
v ابن کثیر، 1412ق، تفسیر ابن کثیر، بیروت: دارالمعرفه للطباعه و النشر و التوزیع، ج2.
v ابن ماجه، محمد بن یزید، بیتا، سنن ابن ماجه، بیجا: دار الفکر للطباعه و النشر، ج2.
v احمد بن حنبل، بی تا، مسند احمد، بیروت: دار صادر، ج3.
v بخاری، 1401ق، صحیح بخاری، بیجا: دارالفکر للطباعه و النشر و التوزیع، ج4.