بر اساس دلایل استوار عقلی و نقلی، انبیای الهی معصوم از ارتکاب گناه هستند و مذاهب اسلامی با وجود اختلاف در محدوده آن، عصمت انبیای الهی را پذیرفتهاند. این پژوهش، که در روش گردآوری مطالب، کتابخانهای است و در نحوه استناد دادهها، از شیوه اسنادی پیروی میکند و در تجزیه و تحلیل مطالب، روش آن تحلیل محتوایی از نوع توصیفی تحلیلی میباشد، برون رفتهای مربوط به گناهان اعتقادی غیر از شرکورزی و عمل مشرکانه را که شامل 1) عدم یقین حضرت ابراهیم (ع) به معاد؛ 2) استناد گمراهگری به خداوند توسط حضرت موسی (ع)؛ 3) عمل اعتراضآمیز حضرت یونس (ع) در روی گردانی از مردم و خدا؛ 4) باور به گزاف در ثواب و عقاب در میزان الهی توسط حضرت عیسی (ع)؛ 5) توکّل نکردن حضرت یوسف (ع) بر خداوند؛ 6) تردید حضرت زکریا (ع) در قدرت الهی است و در متون آیات و روایات به پیامبران (ع) استناد داده شده است، گردآوری، تحلیل و بررسی و نقد نموده و دیدگاه برگزیده در تمامی زمینههای یاد شده را ذکر نموده است.
قرآن کریم، ﺗﺮﺟﻤﻪ: ﻓﻮﻻدوﻧﺪ، ﻣﺤﻤﺪ ﻣﻬﺪى، (1415ق)، ﺗﻬـﺮان: دار اﻟﻘﺮآن اﻟﻜﺮﻳﻢ، دﻓﺘـﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺗﺎرﻳﺦ و ﻣﻌﺎرف اﺳﻼﻣﻰ.
ابن أبی الحدید، عبد الحمید بن هبة الله، (بی تا)، شرح نهج البلاغة، (تحقیق: محمد أبو الفضل ابراهیم)، بی جا: دار احیاء الکتب العربیة عیسى البابی الحلبی و شرکا.
ابن جوزی، عبدالرحمن بن علی، (۱۴۱۲ق)، المنتظم فی تاریخ الامم و الملوک، بیروت: دار الکتب العلمیة.
ابن عربی، ابوعبدالله محیی الدین، (1422ق)، تفسیر ابن عربی، تحقیق: مصطفی رباب، بیروت: دار احیاء التراث العربی، چاپ اول.
ابن کثیر، اسماعیل بن عمر، (1419ق)، التفسیر القرآن العظیم، بیروت: دار الکتب العلمیة، منشورات محمدعلی بیضون.
ابن کمونه، سعد بن منصور، (۱۴۰۲ق)، الجدید فی الحکمه، بغداد: جامعه بغداد.
ابنابىجامع، على بن حسین، (1413ق)، الوجیز فى تفسیر القرآن العزیز (عاملى)، قم: دار القرآن الکریم، چاپ اول.
ابنعاشور، محمدطاهر،(1420ق)، تفسیر التحریر و التنویر المعروف بتفسیر ابن عاشور، بیروت: مؤسسة التاریخ العربی، چاپ اول.
ابو السعود، محمد بن محمد، (بیتا)، تفسیر ابی السعود، ارشاد العقل السلیم الی مزایا القرآن الکریم، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
بیضاوی، عبدالله بن عمر، (۱۴۱۸ق)، انوار التنزیل و اسرار التاویل (تفسیر بیضاوی)، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
تفتازانی، سعد الدین مسعود بن عمر، (1401ق)، شرح المقاصد فی علم الکلام، پاکستان: دار المعارف النعمانیة.
ثعالبی، أبو زید عبد الرحمن بن محمد بن مخلوف، (1418ق)، الجواهر الحسان فی تفسیر القرآن، تحقیق: شیخ محمد علی معوض والشیخ عادل أحمد عبد الموجود، بیروت: دار إحیاء التراث العربی، چاپ اول.
حقی، اسماعیل بن مصطفی، (بیتا)، تفسیر روح البیان، بیروت: دار الفکر.
حیدری، کمال، (۱۴۲۶ق)، عصمه الانبیاء فی القرآن، قم: دار فراقد.
خازن، على بن محمد، (1415ق)، تفسیر الخازن المسمى لباب التأویل فی معانی التنزیل، بیروت: دار الکتب العلمیة، منشورات محمد علی بیضون، چاپ اول.
خمینى، سید روح اللّه موسوى، (بیتا)، تحریر الوسیلة، قم: مؤسسه مطبوعات دار العلم، چاپ اول.
رازى، فخر الدین محمد بن عمر،(1420ق)، التفسیر الکبیر (مفاتیح الغیب)، بیروت: دار إحیاء التراث العربی، چاپ سوم.
رازی، فخر الدین محمد بن عمر، (1400ق)، المحصول فی علم الأصول، طه جابر فیاض العلوانی، ریاض: جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة، چاپ اول.
رازی، فخر الدین محمد بن عمر، (1421ق)، مفاتیح الغیب، بیروت: دار الکتب العلمیة، چاپ اول.
رازی، فخر الدین محمد بن عمر، ۱۹۸۸م)، عصمةالانبیاء، بیروت: دارالکتب العلمیه.
زحیلی، وهبة بن مصطفی، (1418ق)، التفسیر المنیر فی العقیده و الشریعة و المنهج، بیروت: دار الفکر المعاصر.
زمخشری، محمود بن عمر، (1407ق)، الکشاف عن حقایق غوامص التنزیل و عیون الاقاویل فی وجوه التاویل، بیروت: دار الکتاب العربی.
سبحانی تبریزی، جعفر، (1420ق)، رساله فی التحسین و التقبیح العقلیین، قم: موسسه امام صادق (ع).